Exercising “critical proximity” in teacher education to mobilize viable novelties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.39091

Keywords:

Applied Linguistics, Critical teaching; teacher education, Freirean pedagogy, Critical proximity

Abstract

Moita Lopes and Fabrício (2019) argue that an attentive look at micromovements and their potential transgressors makes it possible to imagine the impossible, which is a distinctive feature on the production of “critical proximity chronicles”. Similarly, Paulo Freire (2021 [1992]) urges us to look for viable novelties, that is, to build something new based on our perception of its viability. In line with these constructs, we aim to build a Freirean “critical proximity chronicle” about our pedagogical practices, drawn from what we understand as critical teaching, in two distinct experiences that we shared as educators of language teachers. We focus on an undergraduate Letras discipline and on an extension course for teachers from the basic education network. The discussions we led throughout the remote meetings aimed at the critical practice of problematizing and reflecting on possible pedagogical undertakings in which hegemonic epistemologies and ontologies were placed under scrutiny. This attitude enabled the creation of a democratic space for the circulation of multiple narratives. Writing this chronicle constituted a dialogical space for the construction of new meanings from our pedagogical practices, as we sought to resignify them, while focusing on our perceptions of the narrative devices administered by these groups.

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Author Biographies

Alison Roberto Gonçalves, Universidade Federal do Paraná

Professor Adjunto I na área de Inglês do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DELEM), da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Inglês - Estudos Linguísticos, na Universidade Federal de Santa Catarina (2017). Possui mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pelo mesmo programa (2014), e graduação em Letras Português/ Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2011). É membro do Núcleo de Pesquisa em Fonética e Fonologia Aplicada à Língua Estrangeira (NUPFFALE). Sua linha de pesquisa aborda a aquisição da habilidade oral sob viés psicolinguístico ou, ainda, o ensino da habilidade oral sob perspectivas críticas atuais (Inglês como Língua Franca ou Língua Internacional). Atua, principalmente, nos seguintes eixos: aquisição e processamento da linguagem, bilinguismo e multilinguismo, ensino-aprendizagem de língua inglesa, fonética e fonologia. E-mail para contato: arg@ufpr.br

Ana Paula Marques Beato-Canato, Universidade Federal do Paraná

Docente do curso de Letras Inglês e do Programa de Pós-Graduação em Letras na Universidade Federal do Paraná (UFPR), é mestre e doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina e pós-doutora em Linguística Aplicada pelo Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (UFRJ). Atualmente, seus focos de investigação são: discursos sobre educação, discurso de ódio, elaboração e análise de materiais didáticos, formação de professores e ensino-aprendizagem de línguas.

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Published

2021-11-25

How to Cite

Roberto Gonçalves, A., & Beato-Canato, A. P. M. . (2021). Exercising “critical proximity” in teacher education to mobilize viable novelties. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(2), AG6. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i2.39091