Analysis of the Differentiated Monitoring Project for Students with Learning Disabilities in reading and writing in public schools in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32908Keywords:
Reading and writing skills and literacy, Portuguese language teacher education, Learning disabilitiesAbstract
In this paper, we discuss the Differentiated Pedagogical Monitoring Project, which supports students from the 4th to the 9th grade of elementary school with learning difficulties in literacy processes. As a central objective, we investigate the challenges and possibilities of the project based on the perspective of the teachers involved. We analyzed the possibilities of the pedagogical intervention carried out by the teacher for Teaching for the Use of Library with students who have difficulties in reading and writing. As a theoretical framework, we rely on Literacy Studies (STREET, 2014) and on the perspective of reading and writing skills and literacy proposed by Soares (2004; 2018). The research methodology was based on a qualitative interpretative approach in the Applied Linguistics perspective, having as data collection the creation of a focus group with teachers working on the project. Based on the data collected, we delineated four axes of analysis that allowed us to know the reality of the work developed with students with reading and writing difficulties. Results indicate the need for actions in an attempt to contribute to the development of the project so that it encompasses ongoing and planned training in accordance with the needs of the teachers involved. The analysis also shows that the anticipation of the pedagogical intervention for the first years of Elementary School in conjunction with the “Mais Alfabetização” Program (More Literacy Program) is necessary, in addition to the need to bring the school and family closer together.
Downloads
References
ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Educação e Contemporaneidade ”“ Revista FAEEBA, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez, 2013.
BATISTA, A. et al. Capacidades da alfabetização. Belo Horizonte: Ceale/UFMG, 2005a.
BATISTA, A. et al. Planejamento da alfabetização. Belo Horizonte: UFMG, 2005b.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:
< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 19 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/historico-pnaic>. Acesso em: 28 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Mais Alfabetização. Manual Operacional do Sistema de Orientação Pedagógica e Monitoramento. Brasília: MEC, 2018.
CHARLOT, B. Vídeo: existe o fracasso escolar? Publicado em: 30 jun. 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=1HUJQld>. Acesso em: 28 abr. 2018.
CHARLOT, B. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
FERREIRO, E. Alfabetização em processo. 11. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 15. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Série Pesquisa em Educação. v. 10. Brasília, 2005.
KLEIMAN, A. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.
KLEIMAN, A. (Org.). Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva, Florianópolis, 2010.
MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 363-386, ago. 2010.
MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação. Resolução SEE n. 2.197, 2012.
MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Documento Orientador Projeto Acompanhamento Pedagógico Diferenciado, 2017.
MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Documento Orientador Projeto Acompanhamento Pedagógico Diferenciado, 2018.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, UFMG, n. 25, 2004.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros.Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.
SOARES, M. Práticas de letramento e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO; CARVALHO (Org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
STREET. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
