Analysis of the Differentiated Monitoring Project for Students with Learning Disabilities in reading and writing in public schools in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32908

Keywords:

Reading and writing skills and literacy, Portuguese language teacher education, Learning disabilities

Abstract

In this paper, we discuss the Differentiated Pedagogical Monitoring Project, which supports students from the 4th to the 9th grade of elementary school with learning difficulties in literacy processes. As a central objective, we investigate the challenges and possibilities of the project based on the perspective of the teachers involved. We analyzed the possibilities of the pedagogical intervention carried out by the teacher for Teaching for the Use of Library with students who have difficulties in reading and writing. As a theoretical framework, we rely on Literacy Studies (STREET, 2014) and on the perspective of reading and writing skills and literacy proposed by Soares (2004; 2018). The research methodology was based on a qualitative interpretative approach in the Applied Linguistics perspective, having as data collection the creation of a focus group with teachers working on the project. Based on the data collected, we delineated four axes of analysis that allowed us to know the reality of the work developed with students with reading and writing difficulties. Results indicate the need for actions in an attempt to contribute to the development of the project so that it encompasses ongoing and planned training in accordance with the needs of the teachers involved. The analysis also shows that the anticipation of the pedagogical intervention for the first years of Elementary School in conjunction with the “Mais Alfabetização” Program (More Literacy Program) is necessary, in addition to the need to bring the school and family closer together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Maria Rodrigues Silva , Secretaria Estadual de Educação de MG / Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Mestre em Educação pela UFJF/PPGP.

Laura Silveira Botelho, Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ)

Professora Adjunta da UFSJ

References

ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Educação e Contemporaneidade ”“ Revista FAEEBA, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez, 2013.

BATISTA, A. et al. Capacidades da alfabetização. Belo Horizonte: Ceale/UFMG, 2005a.

BATISTA, A. et al. Planejamento da alfabetização. Belo Horizonte: UFMG, 2005b.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:

< http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 19 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/historico-pnaic>. Acesso em: 28 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Mais Alfabetização. Manual Operacional do Sistema de Orientação Pedagógica e Monitoramento. Brasília: MEC, 2018.

CHARLOT, B. Vídeo: existe o fracasso escolar? Publicado em: 30 jun. 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=1HUJQld>. Acesso em: 28 abr. 2018.

CHARLOT, B. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. 11. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 15. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Série Pesquisa em Educação. v. 10. Brasília, 2005.

KLEIMAN, A. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

KLEIMAN, A. (Org.). Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva, Florianópolis, 2010.

MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 363-386, ago. 2010.

MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação. Resolução SEE n. 2.197, 2012.

MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Documento Orientador Projeto Acompanhamento Pedagógico Diferenciado, 2017.

MINAS GERAIS. Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais. Documento Orientador Projeto Acompanhamento Pedagógico Diferenciado, 2018.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, UFMG, n. 25, 2004.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros.Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

SOARES, M. Práticas de letramento e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO; CARVALHO (Org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

STREET. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2020-12-28

How to Cite

Silva , A. M. R., & Botelho, L. S. (2020). Analysis of the Differentiated Monitoring Project for Students with Learning Disabilities in reading and writing in public schools in Minas Gerais. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 255–279. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32908

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.