Trainees’ representations of teacher's actions in supervised internship reports: what do teachers in training say about their planned work?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32720

Keywords:

teacher actions, internship, report, initial teacher education

Abstract

This paper presents an analysis about the teaching action of Portuguese language teachers in initial training in the context of supervised internship regarding discursive representations of the planned work (MACHADO, 2005) performed by these subjects. The study is based on discussions about supervised internship as an object of study (SILVA, 2013; GURGEL; LEURQUIN, 2016; BORELLI; PESSOA, 2019) and in the epistemological framework of Sociodiscursive Interactionism from the concepts of acting and teaching work (BRONCKART, 2006, 2008; ABREU-TARDELLI, 2006; BRONCKART, MACHADO, 2004; MACHADO 2008; MACHADO; BRONCKART 2005, 2009). The research is configured as qualitative-interpretive (DENZIN; LINCOLN, 2006, MOITA LOPES, 1994; BORTONI-RICARDO, 2018), of the documentary type and is located in the field of Applied Linguistics. The analyzed corpus consists of thematic segments (BULEA, 2010) of three reports produced by academics, referring to the discipline of Supervised Internship in Mother/Portuguese Language I, taught in the Portuguese/French Courses at the Federal University of XXXXXX, in 2019. The results show that the teachers/es in formation, based on their teaching action, plan and resignify their work not only based on what is prescribed in the official documents, but also on the basis of their teaching needs and the learning needs and possibilities of the students.

 

 

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Author Biography

Rosivaldo Gomes, Departamento de Letras e Artes - Universidade Federal do Amapá

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação Linguística. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá, na área de Educação e formação de professores.Atualmente está realizando estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental e Políticas Públicas (PPGDAP/UNIFAP), com pesquisa voltada para materiais didáticos impressos de divulgação/popularização científica de educação ambiental para educação infantil. Graduado em Letras Português e Literatura pela Universidade Federal do Amapá. É professor Adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e do Programa de Mestrado em Letras (PPGLET/UNIFAP), pesquisando sobre educação bilíngue, praticas de letramentos no ensino de Português como LE/L2 e Língua Materna, formação de professores e agir professoral, letramento acadêmico e práticas de leitura e escrita no contexto escolar.

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Published

2020-12-28

How to Cite

Gomes, R. (2020). Trainees’ representations of teacher’s actions in supervised internship reports: what do teachers in training say about their planned work?. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 203–229. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32720

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