Contributions of collaborative education to the teaching of reading to students with specific functional disorders

Authors

  • Cristiane Malinoski Pianaro Angelo Universidade Estadual do Centro-Oeste, UNICENTRO
  • Maria Andreia Batista Blum Secretaria do Estado da Educação do Paraná.
  • Elsa Midori Shimazaki State University of Maringá, BR

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.26857

Keywords:

Reading, Collaborative research, Continuing education, Specific Functional Disorders

Abstract

This article aims to present and discuss the results of continuing collaborative education focused on teaching reading to students with Specific Functional Disorders (SFD). The research was based on the assumptions of the historical-cultural theory and the methodological orientations of the collaborative research, involving one of the researchers and a 4th-grade primary school teacher from a public school, in which a student with SFD was enrolled. The results showed that the collaborative work with the teacher contributed to the assistance to the student with SFD. The teacher worked through the students' proximal development zone and consolidated it with planned and systematized pedagogical actions. Thus, the research shows the need to challenge the student beyond his real development level with the proposition of situations that trigger the potential development level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Andreia Batista Blum, Secretaria do Estado da Educação do Paraná.

Mestre em Letras.

Elsa Midori Shimazaki, State University of Maringá, BR

Doutora em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION [APA]. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrônico]: DSM-5 [tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento, et al.]; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli ... [et al.] 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ANGELO, C. M. P. Mediações colaborativas e pedagógicas em sala de apoio à aprendizagem de língua portuguesa. 390 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015. Disponível em: <http://www.ple.uem.br>. Acesso em 10 mar. 2019.

BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929].

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: o atendimento educacional especializado para alunos com deficiência intelectual. v. 2. Brasília, 2010.

GARCIA, W.; GARCIA, O. Baú do professor para 9 e 10 anos: histórias e oficinas pedagógicas. v. 1. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Editora FAPI, 2007.

MAGALHÃES, M. C. C. (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

______. A pesquisa colaborativa em linguística aplicada. In: FIDALGO, S. S; SHIMOURA, A. S. (Orgs.). Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007. p. 148-157.

MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Orgs.) Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá: Eduem, 2010a.p. 35-59.

______. O processo de produção textual. In: SANTOS, A. R. dos; GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Orgs.). A produção textual e o ensino. Maringá: Eduem, 2010b. p. 75-101.

______. Perguntas de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2.ed. Maringá: Eduem, 2010c. p. 167-189.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Curso de avaliação psicoeducacional no contexto escolar: subsídios para avaliação psicoeducacional no contexto escolar: orientações pedagógicas. Curitiba, 2013. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/ed_especial/subsidios_avaliacao_contexto_escolar.pdf>. Acesso em: 21 set. 2018.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Instrução Nº 09/2018: SUED/SEED. Estabelece critérios para o Atendimento Educacional Especializado por meio da Sala de Recursos Multifuncionais. Curitiba: 2018. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/instrucoes/2018/instrucao_092018.pdf. Acesso em: 21 set. 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. In: COLE, Michael [et al.] (Orgs.). Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

______. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

______.; LURIA A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Published

2019-12-31

How to Cite

Angelo, C. M. P., Blum, M. A. B., & Shimazaki, E. M. (2019). Contributions of collaborative education to the teaching of reading to students with specific functional disorders. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 18(2), 41–62. https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.26857

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.