Contributions of collaborative education to the teaching of reading to students with specific functional disorders
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.26857Keywords:
Reading, Collaborative research, Continuing education, Specific Functional DisordersAbstract
This article aims to present and discuss the results of continuing collaborative education focused on teaching reading to students with Specific Functional Disorders (SFD). The research was based on the assumptions of the historical-cultural theory and the methodological orientations of the collaborative research, involving one of the researchers and a 4th-grade primary school teacher from a public school, in which a student with SFD was enrolled. The results showed that the collaborative work with the teacher contributed to the assistance to the student with SFD. The teacher worked through the students' proximal development zone and consolidated it with planned and systematized pedagogical actions. Thus, the research shows the need to challenge the student beyond his real development level with the proposition of situations that trigger the potential development level.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION [APA]. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrônico]: DSM-5 [tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento, et al.]; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli ... [et al.] 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ANGELO, C. M. P. Mediações colaborativas e pedagógicas em sala de apoio à aprendizagem de língua portuguesa. 390 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015. Disponível em: <http://www.ple.uem.br>. Acesso em 10 mar. 2019.
BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929].
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: o atendimento educacional especializado para alunos com deficiência intelectual. v. 2. Brasília, 2010.
GARCIA, W.; GARCIA, O. Baú do professor para 9 e 10 anos: histórias e oficinas pedagógicas. v. 1. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Editora FAPI, 2007.
MAGALHÃES, M. C. C. (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
______. A pesquisa colaborativa em linguística aplicada. In: FIDALGO, S. S; SHIMOURA, A. S. (Orgs.). Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007. p. 148-157.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Orgs.) Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá: Eduem, 2010a.p. 35-59.
______. O processo de produção textual. In: SANTOS, A. R. dos; GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Orgs.). A produção textual e o ensino. Maringá: Eduem, 2010b. p. 75-101.
______. Perguntas de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2.ed. Maringá: Eduem, 2010c. p. 167-189.
PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Curso de avaliação psicoeducacional no contexto escolar: subsídios para avaliação psicoeducacional no contexto escolar: orientações pedagógicas. Curitiba, 2013. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/ed_especial/subsidios_avaliacao_contexto_escolar.pdf>. Acesso em: 21 set. 2018.
PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Instrução Nº 09/2018: SUED/SEED. Estabelece critérios para o Atendimento Educacional Especializado por meio da Sala de Recursos Multifuncionais. Curitiba: 2018. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/instrucoes/2018/instrucao_092018.pdf. Acesso em: 21 set. 2018.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. In: COLE, Michael [et al.] (Orgs.). Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
______. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
______.; LURIA A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
