O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v14i1.1391Keywords:
Formação;, Internacionalização;, Educação;, Papel do inglês.Abstract
Resumo
O objetivo deste artigo é refletir acerca do papel do inglês na educação brasileira contemporânea. O estudo revisa políticas linguísticas e de internacionalização sugerindo que há uma tensão entre o papel formador e o papel instrumental da língua inglesa na educação atual. A fim de subsidiar a reflexão proposta, o estudo analisa dados de dois questionários com perguntas relacionadas ao ensino e à aprendizagem de línguas estrangeiras no Brasil. Utilizou-se uma metodologia híbrida analisando dados quantitativos e qualitativos dos questionários respondidos por 65 participantes, sendo 43 estudantes do ensino médio de uma comunidade capixaba de imigrantes pomeranos e 22 professores de inglês. A análise dos questionários sugere que os brasileiros querem aprender inglês como língua estrangeira e veem esse idioma como tendo status de língua internacional. Os resultados mostram que a maior diferença entre o ensino desse idioma no Brasil está nos seus papeis ora formador (na educação básica) ora instrumental (nos cursos livres e programas de internacionalização), confirmando a hipótese levantada na análise das políticas linguísticas de que há uma tensão entre os papeis formador e instrumental do inglês na educação brasileira.
Palavras-chave: Formação. Internacionalização. Educação. Papel do inglês.
Abstract
This paper aims at reflecting on the role of English in contemporary Brazilian education. The study reviews language and internationalization policies suggesting that there is a tension between the formative role and the instrumental role of English in education today. In order to subsidize the proposed reflection, the study analyzes data from two questionnaires with questions related to teaching and learning foreign languages in Brazil. A hybrid methodology was used to analyze quantitative and qualitative data from the questionnaires answered by 65 participants of whom 43 were high school students from a community with Pomeranian immigrants and 22 were English teachers. The analysis of the questionnaires suggests that Brazilians want to learn English as a foreign language and see that language as having the status of an international language. Results show that the main difference between the teaching of this language in Brazil is related to its formative role (in basic education) and its instrumental role (in private language institutes and international programs), confirming the hypothesis raised in the analysis of language policies that there is a tension between the formative and instrumental roles of English in Brazilian education.
Keywords: Formation. Internationalization. Education. Role of English.
Downloads
References
CANAGARAJAH, Suresh. Navigating language politics: a story of critical praxis. In: NICOLAIDES, Christine; etal.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 43-62.
DORNYEI,Zoltán.Research methods in applied linguistics: quantitative, qualitative and mixed methodologies.Oxford: Oxford University Press, 2007.
FINARDI, Kyria R.; PREBIANCA, Gicele ; MOMM, Christine F. Tecnologia na educação: o caso da internet e do inglês como linguagens de inclusão. Cadernos do IL, v. 46, p. 193-208, 2013.
FINARDI, Kyria R.; FERRARI, Luciana. Reflecting on the English(es) taught in Brazil. Crop,v. 13, p. 205-214, 2008.
FINARDI, Kyria; ORTIZ, Ramon A. Globalization, internationalization and education: what is the connection?. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND SOCIAL SCIENCES, 2014, Istambul. Proceedings...Istambul: Ocerint, v. 1, p. 45-53, 2014.
GIMENEZ, Telma. A ausência de políticas para o ensino da língua inglesa nos anos iniciais de escolarização no Brasil.In: NICOLAIDES, Christine; et al. (Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 199-218.
GRADDOL, David. English next: why global English may mean the end of “English as a foreign language”.The English Company (UK) Ltd.; British Council. 2006. Disponível em <http://www.britishcouncil.org/learning-research-english-next.pdf.>. Acesso em:4 nov. 2015.
LAGARES, Xoán. C. Ensino do espanhol no Brasil: uma (complexa) questão de política linguística. In: NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 181-198.
LEFFA, Vilson. Prefácio. In: NICOLAIDES, Christine; et al. (Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 7-10.
MACIEL, Ruberval. F. Políticas linguísticas, conhecimento local e formação de professores de línguas. In: NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 237-262.
MONTE MÓR, Walkyria. As políticas de ensino de línguas e o projeto de letramentos. In: NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 219-236.
NICOLAIDES, Christine. S.; TILIO, Rogério. C.Políticas de ensino e aprendizagem de línguas adicionais no contexto brasileiro: o caminho trilhado pela Alab. In: NICOLAIDES, Christine;et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 285-306.
NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013.
PERUZZO, Sabrina.Crenças sobre oensino de inglês epomerano como línguas estrangeiras no município de Santa Maria de JetibᔓES.2014. 34 p. Trabalho de Conclusão de Curso não publicado. Curso de Licenciatura em Letras Inglês. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Política linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 19-142.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. O ensino de línguas estrangeiras como uma questão política. In: MOTA, K.; SCHEYERL, D. (Org.). Espaços linguísticos: resistências e expansões. Salvador: EDUFBA, 2006. p. 15-24.
ROJO, Roxane. Caminhos para a LA: política linguística, política e globalização. In: NICOLAIDES, Christine; et al.(Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 63-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
