Ordering and sequencing of questions for the reading of the speech genre “poem” in middle school
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v17i1.10253Keywords:
Reading, Ordering, Sequencing, Reading questions, PoemAbstract
The present study aims at discussing a proposal of ordering and sequencing of questions for the reading of the speech genre “poem” to be applied to Middle School students. Reading as interaction is the view underlying this study which is seen to contribute to student-readers’ education and development. To this end, this study focuses on views on reading with emphasis on Applied Linguistics and the practice of ordering and sequencing of reading advocated by Solé (1998) and broadened by XXXXX (year; year), which highlight the need of such a proposal as constituent of the process of reader development in school. Results reveal that ordering and sequencing of questions for the reading of the speech genre “poem” allow the student-reader to: (a) extract and assign meaning to what they read; (b) place themselves in a given position as regards the text theme; (c) produce a text as rebuttal/counterword
Downloads
References
ANGELO, C. M. P. Mediações colaborativas e pedagógicas na sala de apoio à aprendizagem de língua portuguesa. 2015. 391f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1979].
BAKHTIN, M. M; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1992 [1929].
BRASIL, S. E. F. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CEREJA, W. R; MAGALHÃES, T. C. Português: Linguagens, 6º ao 9º ano: língua portuguesa. 7. Ed. Reform- São Paulo: Saraiva, 2012.
COLOMER, T.; CAMPS, A. A avaliação da leitura. In:________. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002, 171- 190.
DELL’ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (Org.). As múltiplas faces da linguagem. Brasília, DF: UNB, 1996. p. 69-75.
KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas, SP: Pontes, 1996.
LEFFA, V. J. Conceito de leitura. Porto Alegre: Sagra DC Luzzatto, 1996.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
RODRIGUES, A. Perguntas de leitura e construção de sentidos: experiência com o 6º ano do Ensino Fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) ”“ Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013. Disponível em: <http://www.ple.uem.br/defesas/def_adelia_aparecida_pereira_da_silva_rodrigues.htm>. Acesso em 10 out. 2016.
SOLÉ, I. Estratégias de Leitura. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.