Teaching Spanish from the perspective of language as an economic resource: Hispanic cultural representation in Aula Internacional – Nueva Edición

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.46386

Keywords:

Spanish teaching, Textbook, Language policies

Abstract

The leading role commonly occupied by Spain in Spanish textbooks as an additional language has an impact not only in the numerical-quantitative sense, but also due to its sociocultural representation. This Eurocentric centralization is even more accentuated when we analyze books produced by Spanish publishers. In this sense, we aim, in this article, to discuss the representation of Spanish culture in Spanish textbooks with global circulation. To do so, we will quantitatively and qualitatively analyze the collection Aula Internacional – Nueva Edición (CORPAS; GARCÍA; GARMENDIA; 2013; CORPAS; GARMENDIA; SORIANO, 2013; CORPAS; GARMENDIA; SORIANO, 2014; CORPAS et al., 2014a; CORPAS et al., 2014b), by Difusión. As theoretical references, we are based on the concepts of power and regimes of truth (FOUCAULT, 1979) and on the bias of “Spanish as an economic resource”, as part of a language expansion policy (LAGARES, 2018; DEL VALLE, 2007). The analysis points to a cultural approach based on the commodification of language teaching in favor of the Spanish interest, contributing to the maintenance of its sovereignty. It is therefore urgent for us to develop an educational practice that seeks to break with this hegemonic logic, so that Latin America ceases to occupy a marginalized place in these didactic materials. 

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Author Biographies

Rafaela Iris Trindade Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Licenciatura em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e especialista em Educação Linguística e Práticas Docentes em Espanhol pelo PROPGPEC/Colégio Pedro II. Possui experiência em ensino de espanhol e de português como língua adicional. Atualmente, é mestranda (bolsista CAPES) em Letras Neolatinas pelo Programa de Pós-graduação em Letras Neolatinas da UFRJ e desenvolve pesquisa dentro dos temas: variação linguística, material didático e ensino de espanhol para brasileiros.

Ana Beatriz Simões da Matta, Colégio Pedro II

Possui bacharelado e licenciatura em Letras Português-Espanhol pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É Mestre em Linguística pela UERJ e possui pós-graduação Latu Sensu em Ensino de Línguas Estrangeiras pelo CEFET- RJ e doutoranda em Letras Neolatinas pela UFRJ. Tem interesse em pesquisas sobre tecnologias digitais e escolarização doméstica , além de leitura e produção textual em Língua Portuguesa. Atualmente, é Professora efetiva de Língua Espanhola do Colégio Pedro II.

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Published

2023-04-28

How to Cite

Ferreira, R. I. T., & Matta, A. B. S. da. (2023). Teaching Spanish from the perspective of language as an economic resource: Hispanic cultural representation in Aula Internacional – Nueva Edición. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 22(1), AG3. https://doi.org/10.26512/rhla.v22i1.46386