Read and write literature is also portuguese class

Authors

  • Daniela Maria Segabinazi Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Raquel Sousa da Silva

Keywords:

Elementary School. Literature. Portuguese Language. Teacher. Reading.

Abstract

This article discusses and analyzes the research’s results on the teaching of literature in the final years of elementary school. The questions that guide this research include situate the role of literature in the formation of readers; in literary literacy practices at school and, particularly, how they are designed and developed in Portuguese classes. In this sense, we try to show and reveal the weaknesses, and theres istance of literature teaching, presented secondarily on the teacher’s speech,
when they are asked to say their concepts and metodologies used in classes, in which the literary work is the teaching object.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bordini, Maria da Glória; Aguiar, Vera Teixeira de (orgs.). Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto. 1993, p. 81.

Colomer, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007, p. 70.

Cosson, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014, p. 30.

Jauss, Hans R. et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Coordenação e tradução: Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 78.

Larrosa, Jorge. A novela pedagógica e a pedagogização da novela In: ________. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga-Neto. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, 126.

Todorov, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. 3°ed. Rio de Janeiro: Difel, 2009, p. 89.

Zilberman, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989, p. 12.

Published

2016-12-27

How to Cite

Segabinazi, D. M., & Silva, R. S. da. (2016). Read and write literature is also portuguese class. Revista Cerrados, 25(42), 229–244. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25334

Issue

Section

Dossiê Ensino de Literatura: Tensões, Polêmicas e Processos.