Sycorax Collective: the Unfoldings of Feminist Translation Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v11.n2.2022.41253

Keywords:

Feminist translation. Collective translation. Commoning translation. Commons. Activism.

Abstract

The Brazilian translation collective, Coletivo Sycorax, was founded in 2016, aimed at collectively translating feminist and anti-capitalist books, while promoting the circulation of translated works under open licenses and the distribution of physical copies for free. For the Coletivo, translation encompasses both the action of introducing selected works into Brazilian Portuguese, in a way that “approximates” or “makes them seem closer” to our current context, in addition to promoting workshops and other activities based on our translations. This text has four sections and reports on projects, which have emphasized cooperation and network-building that are at the core of collective translation. The first section addresses the translation into Brazilian Portuguese of Caliban and the Witch (2004) and Revolution at Point Zero (2012), both by Silvia Federici. The second reports on the experience of translating Re-enchanting the World (2018), also by Silvia Federici, with twenty other feminist translators in 2020, during the Covid-19 pandemic. The third section addresses the translation of Patriarchy and Accumulation on a World Scale (1986), by Maria Mies, in 2021; a project which represented an additional step toward directly negotiating royalties and translation rights to ensure open access to the translation. Finally, section four reports on the most recent project: an anthology of Latin American women and feminisms, in cooperation with Revista Amazonas and Ema Livros. Therefore, we aim to show how a number of feminist practices have unfolded from translation practice, which in turn has shifted from a collective translation practice to a commoning one.

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Author Biographies

Ana França Alvarenga, Universidade Federal de Minas Gerais

Comunicóloga. Universidade Federal de Minas Gerais, Departamento de Comunicação Social. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Laura Pinhata Battistam, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Letras na Universidade Estadual de Maringá. Bacharel em Tradução (2020) e Licenciada em Letras - Inglês (2018) pela mesma instituição. Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Letras. Maringá, São Paulo, Brasil

Juliana Bittencourt, Universidade de São Paulo

Mestranda em Museologia pela Universidade de São Paulo. Especialista em Conservação e restauração de fotografias (2011) pela Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía, México. Graduada em Fotografia (2008) pelo Centro Universitário Senac. Universidade de São Paulo, Programa de Pós-Graduação Interunidades em Museologia. São Paulo, São Paulo, Brasil. 

Cecilia Farias de Souza, Universidade de São Paulo

Doutoranda e Mestra (2017) em Linguística pela Universidade de São Paulo. Graduada em Letras (2014) pela mesma instituição. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Linguística. São Paulo, São Paulo, Brasil. 

Leila Giovana Izidoro, Universidade de São Paulo

Doutoranda e Mestra (2021) em Direitos Humanos pela Universidade de São Paulo. Especialização em Direito do Trabalho (2017) pela Universidade de São Paulo. Bacharel em Direito (2016) em Universidade de São Paulo. Universidade de São Paulo, Faculdade de Direito, Departamento de Direito do Trabalho e da Seguridade Social. São Paulo, São Paulo, Brasil. 

Maria Teresa Mhereb, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Letras Estrangeiras e Tradução pela Universidade de São Paulo. Graduada em Letras - Francês (2017) pela mesma instituição. Graduada em Ciências Sociais (2009) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Letras Modernas. São Paulo, São Paulo, Brasil. 

Shisleni de Oliveira-Macedo, Universidade de São Paulo

Mestranda em Ciência Social na Universidade de São Paulo. Mestre em Genre(s),pensées de la différence,rapports de sexe (2015) pela Université Paris 8 - Vincennes-Saint-Denis, França. Graduação em Ciências Sociais (2009) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Universidade de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. São Paulo, São Paulo, Brasil

Cecília Rosas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Substituta na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora (2018) e Mestra (2009) em Literatura e Cultura Russa pela Universidade de São Paulo. Graduada em Letras (2005) pela mesma instituição. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Línguas Modernas. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. 

Elisa Rosas Mendes, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Doutoranda e Mestra (2020) em Antropologia pela Universidade de Brasília. Especialista em Política y planificación del Transporte (2016) pela Universidad Nacional de San Martin, Argentina. Graduada em Ciências Sociais (2008) Universidade de Brasília. Universidade de Brasília, Departamento de Antropologia, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. Brasília, Distrito Federal, Brasil. 

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Published

2022-11-20

How to Cite

ALVARENGA, Ana França et al. Sycorax Collective: the Unfoldings of Feminist Translation Practices. Belas Infiéis, Brasília, Brasil, v. 11, n. 2, p. 01–17, 2022. DOI: 10.26512/belasinfieis.v11.n2.2022.41253. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/41253. Acesso em: 21 nov. 2024.

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