A valorização do grafite como documento de arquivo: uma abordagem interdisciplinar entre a competência em informação e a teoria da complexidade

Authors

  • Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos Universidade Estadual Paulista
  • Myrella Vaenia da Luz Fernandes Universidade Estadual de Londrina
  • Ieda Pelógia Martins Damian Universidade de São Paulo
  • Ana Cristina de Albuquerque Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8339

Keywords:

graphite, information literacy, public archives, theory of complexity

Abstract

The objective was to analyze whether information literacy and complexity theory can contribute to the valorization and institutionalization of graphite as a document that can be processed in public archives. A qualitative bibliographical research was carried out. The results demonstrated that the standard of information literacy, which corresponds to the need for reliable sources for effective access to information, justifies and supports the idea of graphitization as an archive document, since it will provide standard, liberating and lasting access to society who decide to use and access graphite documented in public archives. In addition, it is concluded that one of the principles of complex thinking reflected the fact that there is no escaping this process of institutionalization of graphite, because this is a design of society, is an effect of some cause and configures moments of the history of the country and of the people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos, Universidade Estadual Paulista

Faculdade de Filosofia e Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil.

 

Myrella Vaenia da Luz Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Londrina, PR, Brasil.

 

Ieda Pelógia Martins Damian, Universidade de São Paulo

Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Curso de Biblioteconomia, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

 

Ana Cristina de Albuquerque, Universidade Estadual de Londrina

Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Londrina, PR, Brasil

 

References

ALBUQUERQUE, Ana Cristina de. O grafite como canal alternativo de informações: caminhos para uma discussão interdisciplinar em ciência da informação. Revista de Iniciação Científica da FCC, Marília, v. 4, n. 3, 2004. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ric/article/view/96/97 Acesso em: 10 jun. 2017.

BELLUZZO, R. C. B.; KOBAYASHI, M.C.M.; FERES, G.G. Information literacy: um indicador de competência para a formação de professores na sociedade do conhecimento. Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 1, p. 81-99, 2004. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1004 Acesso em: 15 Jun. 2017.

BELLUZZO, R .C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2. ed. Bauru: Cá entre Nós, 2007.

CALÓ, Flávia Camerlingo. Questões etimológicas sobre os termos: grafite e pichação. In: FORÚM DE PESQUISA CINETIFICA EM ARTES. 3., 2005. Anais. Curitiba: Escola de Música Belas Artes do Paraná, 2005.

DOYLE, C.S. Information literacy in an information on society: a concept for the information age. Syracuse: ERIC, 1994.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003&lng=en&nrm=iso Acesso em: 1 jul. 2017.

DURANTI, Luciana. Diplomática: usos nuevos para uma antiga ciência. Cordoba: Carmona, 1996.

GRUNOW, R. A. S. O fenômeno arte sobre o fenômeno humano: grafite e valor mutante da estética. Revista de Letras, Artes e Comunicação. Blumenau, v.7, n.3, p.229-244, set-dez. 2014. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/3834/2591 Acesso em: 12 jul. 2017.

HORA, S. R. A.; SATURNINO, L. P. T.; SANTOS, E.C. A evolução do arquivo e da arquivologia na perspectiva da história. João Pessoa, 2010, p.12. Disponível em: http://www.webartigos.com/artigos/a-evolucao-do-arquivo-e-da-arquivologia-na-perspectiva-da-Historia/33326/

LÉVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997.

MORIN, Edgar. Ciência e consciência da complexidade. In: MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis (Org.). A inteligência da complexidade. São Paulo: Peirópolis, 2000. 265p.

LÉVI-STRAUSS, C. Introdução ao pensamento complexo. 3ª. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007. 120 p.

PAES, Marielena Leite. Arquivo: teoria e prática. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

PROSSER, Elisabeth Seraphim. Grafite Curitiba. Curitiba: Do Autor, 2010. 210 p.

POSNER, E. Some aspects of archival development since the French Revolution. American Archivist, v. 3, n. 3, p. 159-172, June 1940. Tradução de Lêda Boechat Rodrigues.

RODRIGUES, A. M. L. A teoria dos arquivos e a gestão de documentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 101-117, jan./abr. 2006.

ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Dom Quixote, 1998. 356 p.

SCHELLENBERG, T. R. Arquivos modernos: princípios e técnicas. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. 384 p.

SILVA-E-SILVA, William da. Graffitis em múltiplas facetas: definições e leituras iconográficas. São Paulo: Annablume, 2011, 130 p.

SILVA, A. M. Arquivística: teoria e prática de uma ciência da informação. Porto: Afrontamento, 1999. 254 p.

Published

2018-05-28

How to Cite

Santos, B. R. P. dos, Fernandes, M. V. da L., Damian, I. P. M., & Albuquerque, A. C. de. (2018). A valorização do grafite como documento de arquivo: uma abordagem interdisciplinar entre a competência em informação e a teoria da complexidade. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(2), 481–497. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8339

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)