Fake news in the digital environment: a marketing phenomenon of populist narratives on social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42502

Keywords:

Fake news, Knowledge Society, Social networks, Populist narratives, Capitalist industry

Abstract

This work aims to contribute to studies on fake news and disinformation in the digital age. With the advancement of technological devices and the communication changes resulting from the post-industrial era, the way of obtaining information in digital spaces becomes fluid and compromising. We experience the knowledge society that opens the way for the production, dissemination and sharing of content on social networks, impacting the lives and daily lives of the people who make up a society. Our research aims to identify and classify how fake news appears in digital spaces and how they contribute to the growth of conservative populist narratives. The study is important because we understand that the information society is shaped by the circulation of narratives on a digital network, and because they contribute to social perception in the democratic environment. Our article goes through a methodology of content analysis and data collection on the social network Twitter. For this, we used the qualitative and quantitative procedure in order to identify and classify the information obtained. From the identification and classification of fake news on the social network, we present three predominant groups: decontextualized information, fragmented information and manipulated information. The architecture composed of these elements in social networks contributes to the perception of a society that misinforms. Preliminary results indicate that despite the policies developed by digital platforms prevent misleading narratives or even that propagate hate speech on social networks, this phenomenon occurs because of the capitalist information industry.

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Author Biographies

Aderlon dos Santos Geronimo, Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, João Pessoa, PB, Brasil

Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba, Jornalista e Mestre em Práticas e Produtos Jornalísticos pela mesma instituição. Atualmente pesquisar temáticas relacionadas as fake news, desinformação e tecnologias no campo da CI.

Aurora Cuevas Cerveró, Universidad Complutense de Madrid, Departamento Biblioteconomía y Documentación, Madrid, Espanha

Es profesora titular en el Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Facultad de Ciencias de la Documentación de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Doctora en Documentación con premio extraordinario por la Universidad Carlos III de Madrid y Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense. Directora del Grupo de investigación UCM “Información, Biblioteca y Sociedad”. Ha centrado su actividad docente, investigadora y de innovación y sus publicaciones en los aspectos sociales de la información y las bibliotecas. Ha dirigido numerosos proyectos nacionales e internacionales de investigación y de cooperación al desarrollo enfocados a la ciudadanía, inclusión social y digital así como numerosas tesis y Trabajos Fin de Máster sobre educación, competencias, igualdad, y ciudadanía.

Henry Poncio Cruz de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Ciência da Informação, João Pessoa, PB, Brasil

É docente adjunto no Departamento de Ciência da Informação (DIC) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com atuação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Presidente da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB). Pesquisador em temáticas relacionadas à informação e as tecnologias no contexto da CI.

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Published

2022-06-25

How to Cite

Geronimo, A. dos S. ., Cuevas Cerveró, A., & Oliveira, H. P. C. de . (2022). Fake news in the digital environment: a marketing phenomenon of populist narratives on social networks . Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 295–313. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42502