Fake news in the digital environment: a marketing phenomenon of populist narratives on social networks
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42502Keywords:
Fake news, Knowledge Society, Social networks, Populist narratives, Capitalist industryAbstract
This work aims to contribute to studies on fake news and disinformation in the digital age. With the advancement of technological devices and the communication changes resulting from the post-industrial era, the way of obtaining information in digital spaces becomes fluid and compromising. We experience the knowledge society that opens the way for the production, dissemination and sharing of content on social networks, impacting the lives and daily lives of the people who make up a society. Our research aims to identify and classify how fake news appears in digital spaces and how they contribute to the growth of conservative populist narratives. The study is important because we understand that the information society is shaped by the circulation of narratives on a digital network, and because they contribute to social perception in the democratic environment. Our article goes through a methodology of content analysis and data collection on the social network Twitter. For this, we used the qualitative and quantitative procedure in order to identify and classify the information obtained. From the identification and classification of fake news on the social network, we present three predominant groups: decontextualized information, fragmented information and manipulated information. The architecture composed of these elements in social networks contributes to the perception of a society that misinforms. Preliminary results indicate that despite the policies developed by digital platforms prevent misleading narratives or even that propagate hate speech on social networks, this phenomenon occurs because of the capitalist information industry.
Downloads
References
ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211-36. 2017.
AZEVEDO, D. P. A Comunicação Populista Online: análise das estratégias de comunicação política dos principais candidatos à presidência do Brasil no Facebook durante as eleições de 2018. In: COMPOLÍTICA, 8., Brasília. Anais [...], Brasília, 2019.
BAQUERO, M; LINHARES, B. Por que os brasileiros não confiam nos partidos?: Bases para compreender a cultura política (anti)partidária e possíveis saídas. Revista Debates, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 89-114, 2011.
BELL, D. O advento da sociedade pós-industrial. São Paulo: Cultrix, 1973.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRADSHAW, Paul. Instantaneidade: Efeito da rede, jornalistas mobile, consumidores ligados e o impacto no consumo, produção e distribuição. In: CANAVILHAS, João (Org.). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. Covilhã: Livros LabCom, 2014, p. 111-136.
BURCH, S. Sociedade da informação/ Sociedade do conhecimento. In: Desafios de Palavras: Enfoques multiculturais sobre as sociedades da informação. C&F Editions, 2005.
CARNEIRO, F. L. Fake news propagadas por meio digital no Brasil: desafios para a governança e a gestão pública contemporânea. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2018.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
CRARY, J. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução de Renata Gaspar. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
ITAGIBA, G. Fake news e internet: esquemas, bots e a disputa pela atenção. Disponível em: < https://itsrio.org/wp-content/uploads/2017/04/v2_fake-news-e-internet-bots.pdf > Acesso em: 09 out. 2021.
GALLEGO, E. S. La bolsonarización de Brasil. Documentos de Trabajo IELAT, Alcalá de Henares, n. 121, abr. 2019. Disponível em: < https://ielat.com/wp-content/uploads/2019/03/DT_121_Esther-Solano-Gallego_Web_abril-2019.pdf > Acesso em: 9 out. 2021.
GOMES, T. S. A; MATOS, C. M. S. A. O Estado de exceção no Brasil republicano. Direito & Práxis, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 1760-1787, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rdp/a/GW9B5NMtjfxqzxXqWZWVZfP/?format=pdf&lang=pt> Acesso em 9 out. 2021.
LAVALLE, A. G.; HOUTZAGER, P. P.; CASTELLO, G. Democracia, Pluralização da Representação e Sociedade Civil. Lua Nova, São Paulo, n. 67, p. 49-103, 2006.
MORIN, E. A cabeça bem-feita. Rio de Janeiro: Sindicato Nacional dos Editores de Livros, 2003.
NORRIS, P.; INGLEHART, R. Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
OWEN, D. The New Media’s Role in Politics. OpenMind BBVA, 2017. Disponível em: <https://www.bbvaopenmind.com/en/articles/the-new-media-s-role-in-politics/ > Acesso em: 9 out. 2021.
SERRANO, P. Desinformação: como os meios de comunicação ocultam o mundo. Rio de Janeiro: Espalhafato, 2010.
STANLEY, Jason. Como funciona o fascismo: a política do “nós” e “eles”. Rio de Janeiro: L&PM Editores, 2018.
ROBERTS, K. M. Crises of Representation and Populist Challenges to Liberal Democracy. Chinese Political Science Review, Heidelberg, v. 4, p. 188-199, 2019.
TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. Disponível em: <https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/434/1/Livro%20Verde.pdf > Acesso em 9 out. 2021.
TEIXEIRA, A. Fake news contra a vida: desinformação ameaça vacinação de combate à febre amarela. Dissertação (Mestrado Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018. Disponível em: < https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/21972/2/Adriana%20Teixeira.pdf > Acesso em: 9 out. 2021.
TOFOLLI, J. A. D. Fake news, desinformação e liberdade de expressão. Interesse nacional, 2019. Disponível em: <https://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/bitstream/handle/bdtse/7624/2019_toffoli_fake_news_desinformacao.pdf?sequence=1&isAllowed=y > Acesso em: 9 out. 2021.
WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Strasbourg: the Council of Europe, 2017. Disponível em: < https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c > Acesso em: 9 out. 2021.
WARSCHAUER, Mark. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debate. Senac, São Paulo. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aderlon dos Santos Geronimo, Aurora Cuevas Cerveró, Henry Poncio Cruz de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.