PHYSICAL AND MATHEMATICAL COMPUTER SIMULATIONS FOR A VIRTUAL BASIC LABORATORY
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46019Keywords:
Computer Simulations. Virtual Laboratory. Physics Teaching.Abstract
Through a cell phone or personal computer, with internet access, it is possible to have access to social media or social networks, Facebook, Instagram, YouTube, Telegram, Twitter, WhatsApp, etc. This makes up the Digital Information and Communication Technologies (TDIC). With access to these technologies, the ways of buying and selling, teaching and learning and communicating have changed a lot. People on different continents can communicate almost instantly from a distance, rarely see someone using a cell phone to talk or chat, it is easier to observe subjects sending and receiving messages and emojis. The purpose of this work is to make use of digital technological resources to teach physics in a non-traditional way consisting of a different methodology, the proposal presented in this textual production is to teach physics, through physical and mathematical computer simulations that accept interactivity with the user, in addition to representing realism, challenge, etc. to the student. This work is composed of three executable files, which were produced in the action script 2.0 language of FLASH CS3, Simple Pendulum, Archimedes's Principle and Hooke's Law. The executable files work on any version of Microsoft Windows and Linux operating system, if Wayne program is installed. Those who work in the public education work know a reality of lack in terms of methodological resources, in public schools it is difficult to find a laboratory of Natural Sciences and Physics in particular, it is even more difficult to find public schools with computer laboratories equipped with modern computers and updated, for this reason, the teacher can, using his personal computer, notebook, HDMI cable and a multimedia projector, transform the traditional classroom into a virtual laboratory classroom with simulated Physics experiences in order to motivate students intrinsically, use contemporary methodologies, insert digital technologies of information and communication in classrooms, The use of these technological resources must be supervised by a professional care of the teachers, so that misunderstandings of programmed Physics in the executable files do not occur.
Downloads
References
BRASIL. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024 Linha de Base. Diretoria de Estudos Educacionais. Brasília: Ministério da Educação, 2015.
GASPAR, A.. Atividades Experimentais no Ensino de Física. 1ª Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2014.
MACROMEDIA FLASH PROFISSIONAL 8, Aprendizaje de Action Script 2.0 em Flash, 1ª Ed.: Septiembre de 2005.
MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. de. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 77- 86, 2002.
SILVA, R., SENA, M., & MARTINS, A. (2018). UM LABORATÓRIO DIDÁTICO VIRTUAL DE FÍSICA NA AMAZÔNIA. Revista Do Professor De Física, v.2 n.1. (2018).
SENA, M. J. C.. UM LABORATÓRIO DE FÍSICA: Do Real ao Virtual. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Federal do Pará, Belém.
MARTINS, A. S. O. LABORATÓRIO DIDÁTICO VIRTUAL DE ELETRICIDADE E FÍSICA MODERNA COMO FERRAMENTA POTENCIALMENTE EFICAZ NO ENSINO MÉDIO. 2018.
Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Federal do Pará, Belém.
BATISTA, J. O. LIVRO VIRTUAL DE FÍSICA: Uma Proposta para o Estudo de Mecânica no 1ºAno do Ensino Médio. 2016. Dissertação (Mestrado [] Ensino de Física) - Universidade Federal do Pará, Belém.
DIAS, N. L.; PINHEIRO, A. G.; BARROSO, G. C.. Laboratório Virtual de Física Nuclear. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 232-236, 2002.
HEIDEMANN, L. A.; ARAÚJO, S. A.; VEIT, E.A.. Atividades Experimentais com Enfoque no Processo de Modelagem Científica: Uma Alternativa para a Ressignificação das Aulas de Laboratório em Cursos de Graduação em Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 38, n. 1, 1504, p. 1-15, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).