EPISTEMOLOGIAS CIENTÍFICAS DO SÉCULO XX

ANÁLISE A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE ALUNOS DE CURSOS DE CIÊNCIAS

Authors

  • André Luís Silva da Silva, Dr. na Universidade Federal do Pampa (Unipampa)
  • Marcello Ferreira, Dr. Universidade de Brasília - UnB
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho, Dr Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Samara Magalhães Pereira Universidade Federal do Pampa (Unipampa)
  • Paulo Rogério Garcez de Moura, Dr. Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19645

Keywords:

Epistemologists of Scien. Scientific Epistemology. Demarcation of Science. Progress ofScience. Teaching.

Abstract

In this paper, we present and discuss four scientific epistemologists of the twentieth Century - Popper, Kuhn, Lakatos and Laudan - about their perspectives on scientific demarcation and progress. From this, we formulate eight statements that we deem characterized from these perspectives, subjecting them to the evaluation (of agreement or disagreement) to students entering high school and science courses at the technical and higher levels. The results show that the 68 investigated students (22 from high school, 22 from technical science courses and 24 from university science courses) reproduce views consistent with the thoughts of the epistemologists of the leading scientific epistemologists of the twentieth century, particularly with regard to belief in a theory from the possibility of falsifying it; in the existence of unique paradigms, as well as their succession by drastic ruptures; in which science is demarcated by its empirical bases and that by the competition it progresses; in which science legitimizes itself by solving problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Dr, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

Published

2018-11-25

How to Cite

DA SILVA, André Luís Silva; FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; PEREIRA, Samara Magalhães; DE MOURA, Paulo Rogério Garcez. EPISTEMOLOGIAS CIENTÍFICAS DO SÉCULO XX: ANÁLISE A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE ALUNOS DE CURSOS DE CIÊNCIAS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 14–30, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i3.19645. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/19645. Acesso em: 27 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>