A IMPORTÂNCIA DA MULTIMODALIDADE PARA O DESENSOLVIMENTO DA AUTONOMIA DOCENTE NO ENSINO DE PORTUGUÊS LÍNGUA ESTRANGEIRA

Authors

  • Janaína de Aquino Ferraz Universidade de Brasília
  • Giuliano Pereira Castro Universidade de Brasília

Keywords:

multimodal text; autonomy; multimodal theory; analysis of discourse; Portuguese teaching.

Abstract

This paper aims at analyzing how Portuguese as a Second Language teacher has used multimodal texts that appear in textbooks of this area. The study is based on the Critical Analysis of Discourse and the Social Semiotics, as well as focusing on the development of PFL teachers´ autonomy concerning the usage of such texts. For the analysis of data, the principles of qualitative research had been applied to guide the work. For the analysis of corpus, it was possible to verify that teachers doesn´t realize a systematization work with multimodals text and, because of this, some Brazilian stereotypes can be intensify by means of the textbooks. The presented results prove the importance to know a multimodal theory to a critical teaching work and helping to improve the Portuguese as a Second Language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENSON, Phil. Teaching and researching autonomy in language learning. Essex: Pearson Education Limited, 2001.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. Coord. da trad. Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FAIRCLOUGH,Norman. Analysing Discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003a.
FERRAZ, Janaína de Aquino. A formação identitária do brasileiro: um enfoque multimodal. 2005. 105 p. Dissertação (mestrado) - Universidade de Brasília, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
HENRIQUES, E. R. & GRANNIER, D. M. (2001). Interagindo em Português ”“ textos e visões do Brasil. Vol.1, Brasília: Thesaurus.
KRESS, G., LEITE-GARCÍA, R. & van LEEUWEN, T. Semiótica Discursiva. In: El Discurso como Estructura y Processo. Estudios del discurso: introducción multidisciplinaria. (vol.1).
Barcelona, Gedisa editorial, 2000.
KRESS, G. R. e van LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
SILVA, Francisca Cordélia Oliveira da; VIEIRA, Josênia Antunes. A representação da raça negra no Brasil: ideologia e identidades. 164 p. Dissertação (mestrado) - Universidade de Brasília, Departamento de Línguas Clássicas e Vernácula, 2005.
TAYLOR, S. J. e ROBERT, B. Introduction to Qualitative Research Methods. USA: New York, 1998.
THOMPSON, J. Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era da comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

2015-10-03

How to Cite

FERRAZ, Janaína de Aquino; CASTRO, Giuliano Pereira. A IMPORTÂNCIA DA MULTIMODALIDADE PARA O DESENSOLVIMENTO DA AUTONOMIA DOCENTE NO ENSINO DE PORTUGUÊS LÍNGUA ESTRANGEIRA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 18, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9619. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo