AS PRÁTICAS TEATRAIS E O DESENVOLVIMENTO DA ORALIDADE EM LE

Authors

  • Maria da Glória Magalhães dos Reis Universidade de Brasília
  • Isabela Delavechia Universidade de Brasília

Keywords:

Teaching of FL, Theatrical text, Orality.

Abstract

This research is developed in the Foreign Language Didactics Study Group (Grupo de EstudoemDidática de LínguasEstrangeiras ”“ GEDLE) and is part of the scientific initiation program at University of Brasília (Universidade de Brasília ”“ UnB). The main target of this work is to present the efficacy of using theatrical text in class to develop oral skills, as long as it concerns learning a foreign language. The method chosen was action research, based on the work of RénéBarbier (2007). It was applied through interventions with theatrical text on a basic class in the internship program for UnB’s French Teaching majors, a branch of the permanent extension project which is UnBIdiomas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Glória Magalhães dos Reis, Universidade de Brasília

Professora Adjunta 3 da Universidade de Brasília.

References

BARBIER, René. A Pesquisa ”“ ação. Tradução de LucieDidio. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.
COURTILLON, Janine. Élaborer um cours de FLE. Paris: Hachete Livre, 2003.
FERNANDES, Karina dos Santos. Experimentação em Tics: Reflexões para a prática da oralidadeno ensino de L.E em ambiente virtual de aprendizagem (AVA). Dissertação de
Mestrado em linguística aplicada ”“ UNB 2013.Disponível em: http://www.pgla.unb.br/images/Dissertacoes/2013/dissertacao%20karina%20fernandes%20pg
la%20unb.pdf.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010, p. 19-38.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão.São Paulo: Parábola Editorial, 2008
MARCILESE, Mercedes. Aquisição da linguagem e habilidades cognitivas superiores: o papel da língua no desenvolvimento da cognição numérica. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alfa/v56n2/09.pdf.
MASSARO, Paulo Roberto. Teatro e língua estrangeira:ente teoria(s) e prática (s). São Paulo: Paulistana, 2008.
MASTRELA ”“ DE ”“ ANDRADE, Mariana. Afetividade e Emoções no Ensino/Aprendizagem de Línguas: Múltiplos Olhares. Campinas: Pontes Editores, 2011.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e, NASCIMENTO, Milton do. Sistemas Adaptativos Complexos: língua(gem) e aprendizagem. Campinas: Pontes Editores, 2011.
REIS, Maria da Glória Magalhães dos. O Texto teatral e o jogo dramático no ensinode Francês Língua Estrangeira. Tese (doutoramento em Língua estrangeira). Universidade de São Paulo, 2008. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde02122008-171004/pt-br.php>.
RYNGAERT, Jean Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação.Tradução de Cássia Raquel da Silveira.São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na Escola.Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. Tradução de José CipollaNeto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes,2007
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo, Silvana Vieira, José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2018-07-03

How to Cite

REIS, Maria da Glória Magalhães dos; DELAVECHIA, Isabela. AS PRÁTICAS TEATRAIS E O DESENVOLVIMENTO DA ORALIDADE EM LE. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 18, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9615. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo