EXPERIÊNCIAS, CRENÇAS E IDENTIDADES NA LINGUÍSTICA APLICADA: BREVES REFLEXÕES

Authors

  • Marcia Pereira de Almeida Mendes Hankuk University of Foreign Studies

Keywords:

identities; post-modernity; beliefs; experiences; actions.

Abstract

It is necessary to reflect on the concept of identities as an object of Applied Linguistics in that studies have been developed in this field to comprehend, among other issues, the roles played by the agents involved in the additional language learning process. That is the reason why I decided to write about how these identities are, or not influenced and trespassed by beliefs, experiences and their past and future actions in the language teaching-learning process. This paper aims to bring a contribution to the Applied Linguistics field with an additional point of view for investigations yet to
be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Pereira de Almeida Mendes, Hankuk University of Foreign Studies

Professora Estrangeira do Departamento de Estudos Brasileiros da Hankuk University of Foreign Studies na Coreia do Sul.

References

ALMEIDA-MENDES, M.P. (2014) Entre o egresso ideal e o egresso real da formação inicial de português como língua adicional: experiências, crenças e identidades. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade de Brasília, 2014.
BARCELOS, A. M. F.. Understanding teachers’ and students’ language learning beliefs in experience: a deweyan approach. Ano de obtenção: 2000. Tese (Doutorado em Teacher Education) ”“ Graduate School, University of Alabama, Tucaloosa, EUA.
BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
CONCEIÇÃO, M. P. Experiências de aprendizagem: Reflexões sobre o ensino de língua estrangeira no contexto escolar brasileiro. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 6, n. 2, p. 185-206, 2006.
____________. Experiências de aprendizagem: Reflexões sobre o ensino de língua estrangeira no contexto escolar brasileiro. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 6, n. 2, p. 185-206, 2006.
GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da lingüística aplicada. In: FREIRE, M.M.; VIEIRA-ABRAHAO, M.H. Lingüística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: Pontes Editores, 2005
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
MATRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Crenças sobre si, crenças sobre erros: identidades em jogo na sala de aula de LE. In: CONCEIÇÃO, M.P. Experiências de Aprender e Ensinar Línguas Estrangeiras: Crenças de Diferentes Agentes no Processo de Aprendizagem. Campinas: Pontes Editores, 2001.
MASTRELLA, M. R. Pós-modernidade e ensino de línguas estrangeiras: tendências e desafios. In: Horizontes da Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, p. 102-117, Brasília: UnB, 2010.
MICCOLI, L. Experiências, crenças e ações: uma relação estreita na sala de aula de LE. In: SILVA, K.A. Crenças, Discursos & Linguagem, v. 1. Campinas: Pontes Editores, 2010
NORTON, B.; TOOHEY, K. Identity, language learning, and social change. In: Language Teaching, v. 44, n. 4, p. 412-446, 2011
SILVA, K. A. Crenças no ensino-aprendizagem e na formação de professores de línguas: delimitando e atravessando fronteiras na linguística aplicada brasileira. In: SILVA, K.A. Crenças, Discursos & Linguagem, v. 1. Campinas: Pontes Editores, 2010.
VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. Prática de Ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas: Pontes e Artelíngua, 2004.
ZACHARIAS, N. T. Acknowledging Learner Multiple Identities in the EFL Classroom. In: K@ta: a Biannual Publication on the Study of Language and Literature, v. 12, n. 1, p. 26-41, 2010.

Published

2016-06-15

How to Cite

MENDES, Marcia Pereira de Almeida. EXPERIÊNCIAS, CRENÇAS E IDENTIDADES NA LINGUÍSTICA APLICADA: BREVES REFLEXÕES. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 25, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9385. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigo