A FORMAÇÃO CONTINUADA NA TRAJETÓRIA PROFISSIONAL DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA NO DF

Authors

  • Kátia Andréa da Silva Falcomer

Keywords:

continuing education for FL teachers, EFL teacher development, language teaching competences.

Abstract

Based on the purpose of offering public school teachers of English as a foreign language an opportunity of professional development after graduating, a partnership project between the Binational Center in Brasília and The Embassy of The United States of America provided a group of teachers from the Educational Service of the Federal District with a continuing education course that had the main objectives of improving the teachers’ mastery of the target language and developing their teaching practice. This article is extracted from a study which dealt with the investigation of the FL teaching competences of this group of teachers based on the definition of competences proposed by Almeida Filho (1993).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 1993/2007.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. A abordagem orientadora da ação do professor. In: Almeida Filho, J. C. P. Parâmetros atuais para o ensino de português língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1997. pp. 13-28.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Análise de abordagem como procedimento fundador de autoconhecimento e mudança para o professor de língua estrangeira. In: Almeida Filho, J. C. P. (org.). O professor de língua estrangeira em formação. Campinas: Pontes, 1999/2005. pp. 11-27.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Crise, transições e mudança no currículo de formação de professores de línguas. In: Fortkamp, M. B. M.; Tomitch, L. M. B. (org.). Aspectos da Lingüística Aplicada. Florianópolis: Insular, 2000. pp. 33-47.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. O professor de língua(s) profissional, reflexivo e comunicacional. In: Revista Horizontes de Lingüística Aplicada, Ano 3, núm. 1, pp. 7-18. Brasília: UnB, 2004.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Lingüística aplicada, ensino de línguas e comunicação. Campinas: Pontes, 2005.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Conhecer e desenvolver a competência profissional dos professores
de LE. In: Revista Contexturas/Ensino Crítico de Língua Inglesa, Ed. Especial, vol. 9, pp. 9-19. São Paulo: APLIESP, 2006.
ALVAREZ, M. L. O. Crenças, motivações e expectativas de alunos de um curso de formação letras / espanhol. In: Alvarez, M.L.O.; Silva, K. A. (orgs.) Linguística Aplicada: Múltiplos Olhares. Campinas: Pontes, 2007. pp.191-201.
BASSO, E. A. A construção social das competências ao professor de língua estrangeira: entre o real e o ideal, um curso de Letras em estudo. Tese de Doutorado. Campinas: UNICAMP, 2001.
BASSO, E. A.Quando a crença faz a diferença. In: Barcelos, A. M. F.; Vieira-Abrahão, M. H. (orgs.). Crenças e Ensino de Línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006. pp. 65-85.
BASSO, E. A. Adolescentes e a aprendizagem de uma língua estrangeira: características,
percepções e estratégias. In: Rocha, C. H.; Basso, E. A. (orgs.). Ensinar e aprender língua
estrangeira nas diferentes idades: reflexões para professores e formadores. São Carlos: Claraluz, 2008a. pp. 115-142.
BASSO, E. A. As competências na contemporaneidade e a formação do professor de LE. In: Silva, K. A.; Alvarez, M. L. O. (orgs.). Perspectivas de investigação em lingüística aplicada. Campinas, Pontes, 2008b. pp.127-155.
FALCOMER, K. A. S. Perfis de competências de professores de língua estrangeira (inglês) em serviço e sua permeabilidade a mudanças. Dissertação de Mestrado. Brasília: UnB, 2009.
GÉGLIO, P. C. Questões da formação continuada de professores. São Paulo: Alfa-Omega, 2006.
LIMA, V. S. Considerações sobre a formação continuada de professores. In: Anami, D. C.; Júnior, P. S.; Lima, V. S.; Marques, J. L.; Pontes, A. Educação e formação de professores: reflexões e tendências atuais. São Paulo: Zouk, 2004. pp. 35-42.
LIMA JR., R. M. Out of the reflective box. Essential Teacher, v. 5, n. 4, p. 25-27, 2008.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão do docente. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 15-33.
PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000a.
PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada. Das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed, 2000b.
PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PERRENOUD, P. A formação dos professores do século XXI. In: Perrenoud, P.; Thurler, M. G. As competências para ensinar no século XXI ”“ A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002. pp. 11-33.
PORTO, Y. S. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: Marin, A . J. (org.) Educação continuada. Campinas: Papirus, 2000. pp. 11-37.
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TELLES, J. A. A trajetória narrativa: histórias sobre a prática pedagógica e a formação do professor de línguas. In: Gimenez, T. (org.) Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. pp. 15-38.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Conflitos e incertezas do professor de LE na renovação de sua prática de sala de aula. Tese de Doutorado. Campinas: UNICAMP, 1996.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Teoria e prática na formação pré-serviço do professor de língua estrangeira. In: Gimenez, T. (org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. pp. 59-76.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação inicial do professor de língua estrangeira: Parceria universidade e escola pública. In: Alvarez, M.L.O.; Silva, K. A. (orgs.) Linguística Aplicada: Múltiplos Olhares. Campinas: Pontes, 2007. pp. 155-166.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2015-10-04

How to Cite

FALCOMER, Kátia Andréa da Silva. A FORMAÇÃO CONTINUADA NA TRAJETÓRIA PROFISSIONAL DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA NO DF. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 10, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9354. Acesso em: 7 jan. 2025.

Issue

Section

Artigo