104FERREIRA; NUNES. Estudos da Infância, antropologia...Childhood studies, anthropology and ethnography: potentialities, limits and challengesConsidering ethnography as a methodological common denominator to Childhood Studies and Anthropology and subscribing its importance in getting to know children from their own perspective, this article aims to address the potentialities of this approach presenting contributions from both disciplinary fields; reflect on the effects placed by certain limits such as those related to age and space-time, and identify some of the challenges faced today when conducting ethnographic research with children.Keywords: Childhood studies. Anthropology. Ethnography. Epistemology.Estudios de la infancia, antropología y etnografía: potencialidades, límites y desafíos

Autores/as

  • Manuela Ferreira Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação; Centro de Investigação e Intervenção Educativa, Portugal
  • Ângela Nunes Centro em Rede de Investigação em Antropologia, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4260

Palabras clave:

Estudios de la infancia, Antropología, Etnografía, Epistemología

Resumen

Teniendo en cuenta la etnografía como denominador común metodológico para los estudios sobre la niñez y la Antropología, y la suscripción de su importancia para conocer a los niños en su propio punto de vista, este artículo tiene como objetivo abordar el potencial de este enfoque presentando las contribuciones de los dos campos de estudio, reflexionar sobre los efectos formulados por algunos límites, como las dimensiones de edad y en el espacio-tiempo, e identificar algunos de los desafíos que enfrentan hoy en día a tomar la investigación etnográfica con los niños.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Manuela Ferreira, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação; Centro de Investigação e Intervenção Educativa, Portugal

Professora associada da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação e pesquisadora do Centro de Investigação e intervenção Educativa,em Portugal. 

Ângela Nunes, Centro em Rede de Investigação em Antropologia, Portugal

Doutora em Antropologia da Educação pelo Instituto Universitário de Lisboa e pesquisadora no Centro em Rede de Investigação em Antropologia, em Portugal. 

Citas

ALDERSON, Priscilla; MORROW, Virginia. Ethics, social research and consulting with children and young people. London: Tanners Lane, Barnardo’s. 2004.

BIRBECK, David; DRUMMOND, Murray. Interviewing, and listening to the voices of, very young children on body image and perceptions of self. Early Child Development and Care, v. 175, Issue 6, 2005. p. 579-596.

CAMERA, Hildair. Do olhar que convoca ao sorriso que responde: possibilidades interativas entre bebês. Dissertação (Mestrado em Educação)”“ Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

CAPUTO, Virginia. Anthropology’s silent “others”: a consideration of some conceptual and methodological issues for the study of youth and children’s cultures. In: AMIT-TALAI, Vered; WULFF, Helen (Org.). Youth Cultures: a Cross-cultural Perspective. London: Routledge, 1995. p. 19-42.

CHRISTENSEN, Pia; JAMES, Allison. Research with children: perspectives and practices. London: Falmer Press, 2000.

COCKS, Alison. The ethical maze: finding an inclusive path towards gaining children’s agreement to research participation. Childhood, v. 13, n. 2, p. 247-266, maio 2006.

COLONA, Elena. “Eu é que fico com a minha irmã” ”“ vida quotidiana das crianças na periferia de Maputo. 2011. Tese (Doutorado em Estudos da Criança)”“ Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2011.

CORSARO, William. Friendship and peer culture in the early years. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1985.

CORSARO, William. Sociology of childhood. London: Pine Forge, 1997.

CURRENT SOCIOLOGY, special issue, mar. 2010.DAVIES, Brownyn. Frogs and snails and feminist tales: preschool children and gender. Sydney: Allen & Unwin PTY Ltd., 1989.

DELALANDE, Julie. La cour de récréation, pour une anthropologie de l’enfance. Rennes: PUR, 2001.

DELGADO, Ana Cristina Coll. Estudos Antropológicos da Infância no Brasil, caminhos problematizações e diálogos. In: FILHO, Altino; PRADO, Patrícia. Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 181-210.

DEROUET, Jean-Louis; HENRIOT-VAN ZANTEN, Agnès; SIROTA, Régine. Approches ethnographiques en sociologie de l’éducation: l’école et la communauté, l’établissement scolaire, la classe. Note de synthèse. Revue Française de Pedagogie, n. 80, jul.-ago.-set., p. 69-97, 1987.

FERREIRA, Manuela. “A gente aqui o que gosta mais é de brincar com os outros meninos!” ”“ as crianças como actores sociais e a (re)organização social do grupo de pares no cotidiano de um Jardim de Infância”. 2002. Tese (Doutorado)”“ Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, 2002.

FERREIRA, Manuela; ROCHA, Cristina. “Vou fazer seis anos! Queres vir à minha festa?” A construção sócio-cultural do aniversário: valores, práticas sociais em contextos de Jardim de Infância e famílias de meio rural e urbano”. In: CONGRESSO INTERNACIONAL MUNDOS SOCIAIS E CULTURASIS DA INFÂNCIA. Actas... Braga, Universidade do Minho, p. 356-372, 2000.

FERREIRA, Manuela. Olhares da sociologia sobre a infância, as crianças e a sua educação na produção académica nacional (1995-2005): balanço crítico e contributos da Sociologia da Infância, Encontro Contextos Educativos na Sociedade Contemporânea, APS, 2009. Disponível em: . Acesso em: 26 nov. 2013.

FERREIRA, Manuela. As crianças na escola e a reconstituição do seu ofício como alunos/as ”“ análise da produção académica nacional (1995-2005): campos disciplinares, instituições e temáticas. Comparências, ausências e prelúdios. Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, n. 6/7, 2007/2008, p. 15-126, 2010.

FERREIRA, Manuela. Figures de l’enfance, des enfants et leur éducation dans la production universitaire portugaise (1995-2005): quelle est la contribution de la sociologie de l’enfance? ”“ analyse critique. In: BRABANT, Louise Hamelin; TURMEL, André (Dir.) Les figures de l’enfance d’hier à aujourd’hui: un regard sociologique, Québec: Québec Presses Interuniversitaires, 2012. p. 205-222.

FERREIRA, Manuela. As crianças, a infância e a educação na produção académica nacional, nas universidades públicas e privadas. Portugal 1995-2005. Porto: CIIE/FCT/Livpsic, 2013. (no prelo).

GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

GORDON, Tuula; HOLLAND, Janet; LAHELMA, Elina. Ethnographic research in educational settings. In: ATKINSON, Paul et al. Handbook of Ethnography. London: Sage, 2001. p.188-203.

GOTTLIEB, Alma. Where have all the babies gone? Towards an Anthropology of infants (and their caretakers). Anthropological Quarterly, v. 73, n. 3, 121-132, jul. 2000.

GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

HARDMAN, Charlotte. Can there be an anthropology of children? Journal of the Anthropology Society Oxford 4 (1), 1973. p. 85-99.

HIRSCHFELD, Lawrence. Why don’t anthropologists like children? American Anthropologist, v. 104, n. 2, 611-627, jun. 2002.

HOLLOWAY, Sarah; VALENTINE, Gill. Children’s geographies, playing, living, learning. London: Routledge, 2000.

JAMES, Allison. Childhood identities, self and social relationships in the experience of the child. Cambridge: Edinburgh University Press, 1993.

JAMES, Allison. Ethnography in the study of children and childhood, In: ATKINSON, Paul et al. Handbook of Ethnography. London: Sage, 2001. p. 246-257.

JAMES, Allison. Give a voice to children’s voice: practices and problems, pitfalls and potentials. American Anthropology, v. 109, n. 2, p. 261-272, jun. 2007.

JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorising childhood. London: Polity Press, 1998.

JAMES, Allison, PROUT, Alan. Constructing and Reconstructing Childhood, Contemporary Issues in the Study of Childhood. London: Falmer Press, 1997.

JOHANSSON, Barbo. Doing adulthood in childhood research. Childhood, v. 19, n. 1, p. 101-104, set. 2011.

LANCY, David. The Anthropology of Childhood: cherubs, chattel, changelings. New York: Cambridge University Press, 2009.

LANCY, David. Unmasking Children’s Agency. AnthropoChildren, Issue 2, 2012. Disponível em: <http://popups.ulg.ac.be/AnthropoChildren/document.php?id=1253>. Acesso em: 26 nov. 2013.

LeVINE, Robert. Ethnographic studies of childhood: a historical overview. American Anthropology, v. 109, n. 2, p. 247-260, June. 2007.

MACKAY, Robert W. Conceptions of chidren and models of socialization. In: WAKSLER, Frances C. (Ed.) Studying the Social Worlds of Children: sociological readings. London: Falmer Press, 1991. p. 23-37.

MARTINS FILHO, Altino. Jeitos de ser criança: balanço de uma década de pesquisas com crianças, apresentadas na ANPED. In: MARTINS FILHO, Altino; PRADO, Patrícia. Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 81-106.

NUNES, Ãngela. A sociedade das crianças A’uwe-Xavante: por uma antropologia da criança. Lisboa: Ministério da Educação, Instituto de Inovação Educacional, 1999.

NUNES, Ãngela. Brincando de ser criança: contribuições da etnologia indígena brasileira à antropologia da infância. 2003. Tese (Doutorado)”“ ISCTE, Portugal, 2003. Disponível em: <http://repositorio-iul.iscte.pt/handle/10071/684>. Acesso em: 26 nov. 2013.

NUNES, Ãngela. Can ethnography and participant observation help raise voice, agency and protagonism? Notes from fieldwork with Portuguese children in Germany. In: Migrants Ì Children, Migrant Children & Inter-Ethnic Relations in the XXIst century.Presses Universitaires de Liège, 2013. (no prelo).

NUNES, Ãngela; CARVALHO, Rosário. Questões metodológicas e epistemológicas suscitadas pela Antropologia da Infância. BIB/ANPOCS, n. 68, p. 77-97, 2009.

OLIVEIRA, Allessandra M. R. Do outro lado. A infância sob o olhar de crianças no interior da creche. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação)”“ UFSC, Florianópolis, 2001.

PIRES, Liliana. “Eu mandava limpar o bairro todo...”, (contra)tempos da participação infantil. Contributos da análise da participação das crianças nos tempos livres. 2004. Dissertação (Mestrado)”“ Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, 2004.

PROUT, Alan. Foreword. In: CHRISTENSEN, Pia; JAMES, Allison (Eds.), Research with children: perspectives and practices. London: Falmer Press, 2002. p. xi-xii.

PROUT, Alan. The future of Childhood: towards the interdisciplinary study of children. London: RoutledgeFalmer, 2005.

QUEIRÓS, Augusta. The Camelot Park ”“ aniversários de crianças vividos em espaços de diversão ”“ rituais contemporâneos para/da infância”. 2009. Dissertação (Mestrado)”“ Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, 2009.

QVORTRUP, Jens. Foreword. In: BRANNEN, Judith; O’BRIEN, Margareth. Children in families, policy and research. London: The Falmer Press, 1996. p. xi-xiii.

ROCHA, Eloisa. A pesquisa na educação infantil no Brasil: trajectória recente e perspectivas de consolidação de uma pedagogia da educação infantil. 1999. Tese (Doutorado)”“ Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.

ROCHA, Eloisa; KRAMER, Sónia. (Org.). Educação infantil. Enfoques em diálogo. pedagógicas. Campinas, SP: Papirus, 2011.

SCALABRIN, Angela. As crianças no interior da creche: a educação e o cuidado nos momentos de sono, higiene e alimentação. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação)”“ UFSC, Florianópolis, 2002.

SCALABRIN, Angela. “A acção social dos bebés ”“ um estudo etnográfico no contexto da creche”. 2010. Tese (Doutorado em Estudos da Criança)”“ Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2010.

SILVA, Pedro. A etnografia vista através de um sociólogo da educação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ETNOGRAFIA E EDUCAÇÃO, II, 2007. Anais... Universidad Autónoma de Barcelona, 2007.

SCHMITT, Rosinete. Mas eu não falo a língua deles! As relações sociais de bebês em creche. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação)”“ UFSC, Florianópolis, 2008.

SOLBERG, Ann. The challenge in children research: from “being” to “doing”. In: BRANNEN, Judith; O’BRIEN, Margareth. Children in families, policy and research.London: Falmer Press, 1996. p. 53-65.

SZULC, Andrea; COHN, Clarice. Anthropology and Childhood in South America: Perspectives from Brazil and Argentina. AnthropoChildren, Issue 1, jan. 2012. Disponível em: <http://popups.ulg.ac.be/AnthropoChildren/document.php?id=427>. Acesso em: 26 nov. 2013.

TISDALL, E. Kay M.; PUNCH, Samantha. Not so “new”? Looking critically at childhood studies. Children’s Geographies, v. 10, n. 3, p. 249-264, ago. 2012.

THORNE, Barrie. Gender play, girls and boys in school. London: Open University Press, 1993.

TOREN, Christina. Making History: the Significance of Childhood Cognition for a Comparative Anthropology of Mind. Man, v. 28, n. 3, p. 461-478, set. 1993.

TOREN, Christina. Anthropology as the whole science of what is to be human. In: FOX, Richard G.; KING, Barbara J. (Eds.). Anthropology beyond culture. New York: Oxford, 2002. p. 105-124.

UPRICHARD, Emma. Children as ‘being and becomings’: children, childhood and temporality. Children & Society, v. 22, n. 4, p. 303-313, jul. 2008.

WOODHEAD, Martin. Child development and the development of childhood. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William, HONIG, Michael-Sebastian (Ed.). Handbook of childhood studies. London: Palgrave, 2009. p. 46-61.

Publicado

2014-05-09

Cómo citar

Ferreira, M., & Nunes, Ângela. (2014). 104FERREIRA; NUNES. Estudos da Infância, antropologia.Childhood studies, anthropology and ethnography: potentialities, limits and challengesConsidering ethnography as a methodological common denominator to Childhood Studies and Anthropology and subscribing its importance in getting to know children from their own perspective, this article aims to address the potentialities of this approach presenting contributions from both disciplinary fields; reflect on the effects placed by certain limits such as those related to age and space-time, and identify some of the challenges faced today when conducting ethnographic research with children.Keywords: Childhood studies. Anthropology. Ethnography. Epistemology.Estudios de la infancia, antropología y etnografía: potencialidades, límites y desafíos. Linhas Críticas, 20(41), 103–123. https://doi.org/10.26512/lc.v20i41.4260

Número

Sección

Dossiê 2014 - Estudos da Infância

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.