The curriculum-imagem of the music video: educating eyes on gender and sexuality differences
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202244188Keywords:
Curriculum, Aesthetic Education, Music video, Philosophy of Difference, GenreAbstract
What can an image do? Inspired by Deleuze and Guattari and post-critical theories of curriculum, I aim, through a cartography, to understand how the music video Viðrar vel til loftárása by the band Sigur Rós provides an aesthetic experience in the education of the look at gender and sexuality differences. I conclude by arguing that the curriculum-image not only recognizes our ability to cognitively understand the world around us, with its logics and measures, but also understands that affections are fundamental for us to penetrate the surface of otherness, recognizing differences, nurturing us to participate more creatively in relationships with others.
Downloads
References
Alloa, E. (2015). Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. Em E. Alloa (Org.). Pensar a imagem (pp. 07-19). Autêntica.
Amorim, A. C. R. de. (2020). Diagramas para um currículo-vida. Humanidades & Inovação, 7(5), 406-420. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2603
Barros, L. M. R de, & Barros, M. E. B. de. (2013). O problema da análise em pesquisa cartográfica. Fractal: Revista de Psicologia, 25(2), 373-390. https://doi.org/10.1590/S1984-02922013000200010
Bauman, Z. (2008). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias (Tradução de Carlos Alberto Medeiros). Jorge Zahar.
Böhme, G. (2017). The aesthetics of atmospheres. Routledge.
Butler, J. (2014). Regulações de gênero. Cadernos Pagu, 42, 249-274. https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249
Butler, J. (2018). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade (Tradução de Renato Aguiar). Civilização Brasileira.
Corazza, S. (2013). O que se transcria em educação? Doisa.
Costa, L. B. da, & Amorim, A. S. L. (2019). Uma introdução à teoria das linhas para a cartografia. Atos de Pesquisa, 14(3), 912-933. http://doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n3p912-933
Deleuze, G. (2013). Conversações (Tradução de Peter Pál Pelbart). Editora 34.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). O que é a filosofia? (Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz). Editora 34.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2012a). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2 (v. 3) (Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Editora 34.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2012b). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2 (v. 4) (Tradução de Suely Rolnik). Editora 34.
Didi-Huberman, G. (2008). La condition des images. Médiamorphoses, 22, 6-17. https://signal.sciencespo-lyon.fr/article/93258/La-condition-des-images-Entretien-avec-Georges-Didi-Huberman
Didi-Huberman, G. (2017). Quando as imagens tomam posição: o olho da história, 1 (Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão). Editora UFMG.
Didi-Huberman, G. (2018). Olhos livres da história. Revista Ícone, 16(2), 161-172. https://doi.org/10.34176/icone.v16i2.238900
Fletcher, L. (2011). The sound of ruins : Sigur Rós’ Heima and the post-rock elegy for place. INTERFERENCE – A journal of Audio Culture, 2. http://www.interferencejournal.org/the-sound-of-ruins/
Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. Em H. Dreyfus, & P. Rabinow (Orgs.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica (pp. 231-249). Forense Universitária.
Foucault, M. (2014). Vigiar e punir: nascimento da prisão (Tradução de Raquel Ramalhete). Vozes.
Gandin, L. A., Paraskeva, J. M., Hypolito, A. M., & Silva, T. T. da. (2002). Mapeando a [complexa] produção teórica educacional – Entrevista com Tomaz Tadeu da Silva. Currículo sem Fronteiras, 2(1), 5-14. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/tomaz.pdf
Gil, I. (2002). A atmosfera fílmica como consciência. Caleidoscópio: Revista de Comunicação e Cultura, 2, 95-101. https://recil.ensinolusofona.pt/handle/10437/712
Godoi, M., Moraes, J. C. de O. S., & Matos, M. A. (2021). Pedagogia cultural de empoderamento de sujeitos periféricos, negros e LGBTQIA+: uma análise do videoclipe de rap AmarElo. Research, Society and Development, 10(3). http://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13382
Guattari, F. (1992). Caosmose: um novo paradigma estético (Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão). Editora 34.
Hur, D. U. (2021). Cartografia das intensidades: pesquisa e método em esquizoanálise. Revista Práxis Educacional, 17(46), 275-292. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8392
Janotti Jr., J. S., & Alcantara, J. A. (2018). O videoclipe na era pós-televisiva. Appris Editora.
Jódar, F., & Gómez, L. (2002). Devir-criança: experimentar e explorar outra educação. Educação & Realidade, 27(2), 31-45. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25914
Kastrup, V., & Passos, E. (2013). Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, 25(2), 263-280. https://doi.org/10.1590/S1984-02922013000200004
Louro, G. L. (2001). Pedagogias da sexualidade. Em G. L. Louro (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade (pp. 7-34). Autêntica Editora.
Maknamara, M., & Paraíso, M. A. (2013). Pesquisas pós-críticas em educação: notas metodológicas para investigações com currículos de gosto duvidoso. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 22(40), 41-53. http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v22n40/v22n40a05.pdf
Paraíso, M. A. (2010). Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, 40(140), 587-604. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014
Paraíso, M. A. (2016). A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, 16(3), 388-415. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.pdf
Pozzana, L. (2013). A formação do cartógrafo é o mundo: corporificação e afetabilidade. Fractal: Revista de Psicologia, 25(2), 323-338. https://doi.org/10.1590/S1984-02922013000200007
Rancière, J. (2009). A partilha do sensível: estética e política (Tradução de Mônica Costa Netto). Editora 34.
Raniere, E., Hack, L., & Sauvagnargues, A. (2020). “Somos nada mais que imagens” – Entrevista com Anne Sauvagnargues. Revista Polis e Psique, 10(1), 6-29. https://doi.org/10.22456/2238-152X.97503
Rolnik, S. (1989). Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Estação Liberdade.
Rolnik, S. (1996). Guerra dos gêneros & guerra aos gêneros. Estudos Feministas, 1, 118-123. https://www.jstor.org/stable/43903928
Sá, S. P. de. (2019). Cultura digital, videoclipes e a consolidação da Rede de Música Brasileira Pop Periférica. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, 21(2), 21-32. https://doi.org/10.4013/fem.2019.212.03
Sardelich, M. E. (2006). Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, 36(128), 451-472. https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000200009
Sigur Rós. (2008, maio 28). Viðrar vel til loftárása [Official Video] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=akYuy2FMQk4
Silva, E. A. B. S., & Souza, R. C. de. (2021). Videoclipes e escola: como abordar questões de gênero e identidade. Em F. A. Accorsi, J. P. Baliscei, & S. Takara (Orgs.). Como pode uma pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre Pedagogias Culturais (pp. 75-91). Syntagma.
Silva Junior, A. O. da. (2020). Deu match no Tinder! Aplicativo virtual de paquera como pedagogia cultural. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Paraíba]. Repositório Institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19971
Silva, T. T. da. (2001). Dr. Nietzsche, curriculista, con aportes del profesor Deleuze: una mirada post-estructuralista de la teoría del currículo. Pensamiento Educativo, 29, 15-36. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26119
Soares, T. (2014a). Construindo imagens de som & fúria: considerações sobre o conceito de performance na análise de videoclipes. Contemporânea – Comunicação e Cultura, 12(2), 323-339. https://doi.org/10.9771/contemporanea.v12i2.10721
Soares, T. (2014b). Abordagens teóricas para Estudos sobre Cultura Pop. Logos: Comunicação e Universidade, 2(24), s.p. https://doi.org/10.12957/logos.2014.14155
Sontag, S. (1977). Sobre fotografia: ensaios. Companhia das Letras.
Tiburi, M. (2004). Aprender a pensar é descobrir o olhar. Márcia Tiburi – Textos. http://www.marciatiburi.com.br/textos/aprender.htm
Vidal, F. S. L., & Silva, R. (2015). Afinal, o que é essa formação estética? Em Brasil – Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A arte no ciclo de alfabetização (pp. 70-78). MEC, SEB.
Welzer-Lang, D. (2001). A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Revista de Estudos Feministas, 9(2), 460-482. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200008
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alcidesio Oliveira da Silva Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).