Célestin Freinet’s pedagogy in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243217

Keywords:

Freinet, Education, Covid-19, Remote teaching

Abstract

This paper, written in the form of an essay, seeks to discuss the following question: is there a possibility of a possible plot between praxis, Freinet, pandemic and the virtual world under current conditions? With the dual objective of recovering Célestin Freinet’s educational itinerary and questioning the remote educational model assumed as a result of the social distance caused by the covid-19 pandemic, it is argued that school education cannot be tied to a logic that privileges its contents despising the relationship with life. When resuming Freinet’s pedagogy to understand the current context, it is expected, with him, also to face its negative contingencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Fortunato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo, Itapetininga, SP, Brasil

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus Rio Claro (2018). Doutor em Geografia pela Unesp, campus Rio Claro (2014). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo, campus Itapetininga. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba. E-mail: ivanfrt@yahoo.com.br

Maria do Rosário Silveira Porto, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) (1993). Professora aposentada da Faculdade de Educação da USP. E-mail: mdoporto@uol.com.br

Flávia Cristina Oliveira Murbach de Barros, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus Marília (2014). Pesquisadora em estágio pós-doutoral pela Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba. E-mail: flaviacomurbach@gmail.com

References

Buscariollo, A. F. T., Barros, F. C. O. M., & Munhoz, L. (2021). A formação de professores no interior de um movimento internacional de educadores: a pedagogia Freinet em ação. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), 6, e021009. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/338/132

Chomsky, N. (2020). Internacionalismo o extinción. TNI - Transnational Institute.

Costa, M. C. da C. (2006). A pedagogia de Célestin Freinet e a vida cotidiana como central na prática pedagógica. Revista HISTEDBR On-line, 6(23), 26-31. https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4927/art02_23.pdf

Fortunato, I. (2018). A epistemologia da formação docente: o que se pode aprender com o empirismo de Freinet. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, esp(2), 1995-2007. https://doi.org/10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11904

Fortunato, I. (2021). 2020 e a pandemia do ensino remoto. Política e Gestão Educacional, 25(2), 1053-1070. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15194

Fortunato, I., Rodriguez, M. E., & Araujo, O. H. A. (2021). Educar em tempos de pandemia: algo possível? Revista @mbienteeducação, 14(2), 350-368. https://doi.org/10.26843/v14.n2.2021.1127.p350-368

Frauendorf, R. B. S., Lima, F. C. D. A., & Prado, G. V. T. (org.) (2020). Para não esquecer: narrativas das experiências de professoras no contexto da pandemia do Covid-19. Pedro & João Editores

Freinet, C. B. (1975a). A educação pelo trabalho. Presença.

Freinet, C. B. (1975b). As técnicas Freinet da Escola Moderna. Estampa.

Freinet, C. B. (1998). A educação do trabalho. Martins Fontes.

Freinet, C. B. (2001). Para uma Escola do Povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. Martins Fontes.

Freinet, C. B. (2004). Pedagogia do bom senso. Martins Fontes.

Freinet, É. (1978). Nascimento de uma pedagogia popular. Estampa.

Freinet, É. (1979). O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Livraria Francisco Alves.

Jorosky, N. H., & Barros, F. C. O. M. de (2020). Covid-19 na voz das crianças: impactos e desafios. Revista ClimaCom, 7(18). http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/wp-content/uploads/2020/09/ARTIGO-5-Covid-19-na-voz-das-crian--as.pdf

Sampaio, R. M. W. F. (1989). Freinet – Evolução histórica e atualidades. Scipione

Santos, M. L. (1996). A expressão livre no aprendizado da língua portuguesa – Pedagogia Freinet. Scipione.

Varani, A., Campos, C. M., & Rossini, E. (org.) (2022). A pandemia, o cotidiano e as narrativas do chão da escola: diálogos necessários. Pedro & João Editores.

Vázquez, A. S. (1997). Filosofia da práxis (2. ed.). Paz e Terra.

Published

2022-08-22

How to Cite

Fortunato, I., Porto, M. do R. S., & Barros, F. C. O. M. de. (2022). Célestin Freinet’s pedagogy in pandemic times. Linhas Críticas, 28, e43217. https://doi.org/10.26512/lc28202243217

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.