Pedagogy of linguistic variation and the study of genders in a multi-dialectical society
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4203Keywords:
Sociolinguistics, Socio-discursive interactionism, Linguistic variation, Textual genreAbstract
We present the results of an investigation in a public school in the town of Juiz de Fora (MG), in which working class adolescents, who are not the usual age corresponding to their grade, study. Sociolinguistic studies (Soares, 1995; Rojo, 2009; Faraco, 2008; Bortoni-Ricardo, 2009) and studies of socio-discursive interactionism (Dolz, Pasquier & Bronckart, 1993; Dolz & Schneuwly, 2004), which have indicated important factors in determining failure in school, subsidized the research. Such factors include: (i) the absence of systematic reflection on linguistic variation, (ii) inadequate correspondence between linguistic variation and the recording of the language, and (iii) underutilization of text genre as productive educational tools.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1953/2000.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na escola. São Paulo: Parábola, 2004.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística & educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Do campo para cidade: estudo sociolinguístico de migração e redes sociais. São Paulo: Parábola, 2011.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais de língua portuguesa para o 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 1999.
BRONCKART, J. P. Atividades de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, J. P. Gêneros textuais, tipos de discursos e operações psicolingüísticas. Revista de Estudos da Linguagem. 2003, Belo Horizonte: vol. 11- n.1, p.49-69.
CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Variação dialetal e ensino institucionalizado da língua portuguesa. In: BAGNO, M. (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Parábola, 2002. p.27-36.
DOLZ, J.; PASQUIER, G.; BRONCKART, J. P. A aquisição do discurso: emergência de uma competência ou aprendizagem de capacidades linguageiras diversas? Estudos de Linguística Aplicada, n. 89, p. 25-35, 1993.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. & colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, J.; SCHNEWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita ”“ elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona), In: ¬DOLZ, J.; SCHNEWLY, Bernard e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 41-70.
FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.
LABOV, Wiliam. Can reading failure be reversed?: a linguistic approach to the question. In : V.Gadsen; D. Wagner (Ed). Literacy Among African-American Youth. Cresskill, NJ: Hampton Press, 1995.
PRETI, Dino. A propósito do conceito de discurso urbano oral culto: a língua e as transformações sociais. In: ______. (Org.). O discurso oral culto. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1997. p. 17-27.
ROJO, Roxane (org.). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.
SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 3. ed. São Paulo: Ática, 1986.
WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Codeswitching: tolls of language and cultures transform the dialectally diverse classroom. Laguage Arts, [sine loco], v. 81, n. 6, july 2004, p. 471-480.
WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Teaching English in the word. English journal, Stony Brook University, v.94, p.108-112, may 2005.
WHEELER. Rebecca S.; SWORDS, Rachel. Becoming adept at code-switching. Educational leaderschip, Alexandria (VA), 65, n. 7, p. 54-58, april 2008.
WOLFRAM, Walt. Repercussions from the Oakland Ebonics controversy. The critical role of dialect awareness programs. In: Adger, Carolyn, Temple; Donna Cristian; Orlando Taylor (ed). Making the connection: language and academic achievement among African American students. Mchenry, IL: Delta Systems,1999. p.61-80.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, ([1936]1996).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).