Pedagogy of linguistic variation and the study of genders in a multi-dialectical society

Authors

  • Lucia F. de Mendonça Cyranka Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Terezinha Barroso Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4203

Keywords:

Sociolinguistics, Socio-discursive interactionism, Linguistic variation, Textual genre

Abstract

We present the results of an investigation in a public school in the town of Juiz de Fora (MG), in which working class adolescents, who are not the usual age corresponding to their grade, study. Sociolinguistic studies (Soares, 1995; Rojo, 2009; Faraco, 2008; Bortoni-Ricardo, 2009) and studies of socio-discursive interactionism (Dolz, Pasquier & Bronckart, 1993; Dolz & Schneuwly, 2004), which have indicated important factors in determining failure in school, subsidized the research. Such factors include: (i) the absence of systematic reflection on linguistic variation, (ii) inadequate correspondence between linguistic variation and the recording of the language, and (iii) underutilization of text genre as productive educational tools.

 

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Author Biographies

Lucia F. de Mendonça Cyranka, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Dra. Lucia Furtado de Mendonça Cyranka é professora da área de linguagem, graduação e pós-graduação, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (MG). É membro do grupo de pesquisa FALE (Formação de Professores, Alfabetização e Ensino) da mesma instituição, sendo também pesquisadora da ANPOL. Publicou, em 2011, pela editora Apris, a obra “Dos dialetos populares à variedade culta: a sociolinguística na escola”.

E-mail: lucia.cyranka@uol.com.br.

 

 

Terezinha Barroso, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduação e Mestrado (1997) em Letras pela UFJF. Doutorado em Letras pela PUC - Rio de Janeiro (2005). Professora convidada no curso de especialização - Ensino de Língua Portuguesa da Faculdade de Letras/UFJF e no curso de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública da Faculdade de Educação da UFJF. Pesquisadora do grupo FALE/FACED/UFJF. Experiência nas áreas de avaliação em Língua Portuguesa e de formação continuada de professores de LP da rede pública. De 2010 a 2012: consultora da Secretaria de Educação/Juiz de Fora-MG, na elaboração de sua proposta curricular de LP.  e-mail: terezinha.barroso@ufjf.edu.br

 

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Published

2013-12-31

How to Cite

Cyranka, L. F. de M., & Barroso, T. (2013). Pedagogy of linguistic variation and the study of genders in a multi-dialectical society. Linhas Críticas, 19(40), 649–668. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4203

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