Longitudinal studies and research in basic education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4084Keywords:
Educational evaluation, Cross-sectional studies, Longitudinal studiesAbstract
This article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education.
Downloads
References
ALVES, Maria Teresa. Efeito-escola e fatores associados ao progresso acadêmico dos alunos entre o início da 5ª série e o fim da 6ª série do ensino fundamental: um estudo longitudinal em escolas públicas no município de Belo Horizonte - MG (190 f.). Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2006.
ALVES, Maria Teresa; SOARES, José Francisco. As pesquisas sobre o efeito das escolas: contribuições sociológicas para a sociologia da educação. Sociedade e Estado, Brasília, v. 22, n. 2, p.435-473, maio/ago, 2007.
ALVES, Maria Teresa. O efeito das escolas no aprendizado dos alunos: um estudo com dados longitudinais no Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.34, n.3, p. 527-544, set.-dez. 2008.
BOMENY, Helena (Org.). Avaliação e determinação de padrões na educação latino-americana: realidades e desafios. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
BROOKE, Nigel; BONAMINO, Alicia. (Orgs.). Geres 2005: Razões e resultados de uma pesquisa longitudinal sobre eficácia escolar. Rio de Janeiro : WalPrint, 2011.
FRANCO, Creso. A investigação sobre a eficácia escolar no Brasil. In: TORRECILLA, Javier Murillo. (Coord.). La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamerica. Revisão internacional sobre el estado del arte. Bogotá: Convenio Andrés Bello/Centro de Investigación y Documentación Educativa, 2003. p.191-207.
FRANCO, Creso; BROOKE, Nigel; ALVES, Fátima. Estudo longitudinal sobre qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro: GERES 2005. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 625-638, out.-dez. 2008.
GATTI, Bernadete. Avaliação educacional no Brasil: experiências, problemas, recomendações. Estudos em Avaliação Educacional, n. 10, Fundação Getúlio Vargas, jul.-dez., p. 67 ”“ 80, 1994.
GOLDSTEIN, Harvey. Modelos de realidade: novas abordagens para a compreensão de processos educacionais. In: FRANCO, C. (Ed.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p.84-99.
HAMADA, Hélio Hiroshi. Ensino profissional da polícia militar em Minas Gerais: análise do efeito-professor no curso técnico de segurança pública (145 f.). Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.
LEE, Valerie. Dados longitudinais em educação: um componente essencial da abordagem de valor agregado no que se refere à avaliação de desempenho escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 531-542, set.-dez. 2010.
OLIVEIRA, Lúcia Helena Gazóllis. Habilidades de leitura e práticas pedagógicas associadas ao seu aprendizado, 2012 (158 f.). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2012.
SARAIVA, Ana Maria. A relação entre o Projeto Pedagógico e a aprendizagem dos alunos em escolas participantes do projeto Geres em Belo Horizonte, 2000 (118 f.). Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação. Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.
SOARES, José Francisco. O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. In: A. M. Souza (Ed.). Dimensões da avaliação educacional. Petrópolis, Editora Vozes, 2005, p.174-204.
SOARES, Tufi Machado. Influência do professor e do ambiente em sala de aula sobre a proficiência alcançada pelos alunos avaliados no Simave-2002. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 28, jul-dez, 2003, p. 105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).