Federal Institutes: desire to be university or subjected to the university?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202240626

Keywords:

Federal Institutes, Identity, Policy

Abstract

The objective is to characterize the São Carlos campus of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) and its relations with the Federal University of São Carlos (UFSCar). Methodologically, we crossed the analysis of documents with that of interviews carried out with twelve servers. We verified a political-partisan link between the institutions and the municipal and federal governments. We point to a late attendance to the normative beacons and damage to the identity of the IFSP. Such aspects obliterate the perspective of a network performance and reverberate in conflicting expectations of the servers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Loureiro, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (2020). Técnico Administrativo em Educação do Departamento de Medicina da UFSCar. Integra os grupos de pesquisas Núcleo de Estudos Trabalho, Saúde e Subjetividades (NETSS-UNICAMP) e Trabalho, Política e Subjetividades (TRABPOLIS-UFSCar). E-mail: thiagoloureiro79@yahoo.com.br

Eduardo Pinto e Silva, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Professor Associado IV do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos. Líder do grupo de pesquisa Trabalho, Política e Subjetividade (TRABPOLIS-UFSCar), e membro dos grupos de pesquisa Núcleo de Estudos Trabalho, Saúde e Subjetividade (NETSS-UNICAMP) e Trabalho Docente na Educação Superior (UERJ). E-mail: dups02@gmail.com

References

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Banco Mundial (BM). (2017). Um Ajuste Justo: Análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Grupo Banco Mundial. http://documents.worldbank.org/curated/en/884871511196609355/pdf/121480-revised-portuguese-Brazil-Public-Expenditure-Review-Overview-Portuguese-Final-revised.pdf

Brasil. (2008). Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008 (Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm

Brasil. (2012). Relatório de Auditoria. Tribunal de Contas da União. https://fonai-mec.com.br/uploads/documentos/arq1366982370.pdf

Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (CONIF). (2017). Nota de Repúdio. Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (CONIF). https://portal.conif.org.br/br/component/content/article/84-ultimas-noticias/1763-nota-de-repudio?Itemid=609

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). (2015). Projeto Político Pedagógico (Documento em construção). http://antigo.scl.ifsp.edu.br/portal/arquivos/2016.04.13_PPP.pdf

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). (2017). Resolução n.º 162/2017, de 28 de novembro de 2017. Conselho Superior do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. https://www.ifsp.edu.br/images/reitoria/Resolucoes/resolucoes2017/Resoluo_162_2017_Aprova-a-reviso-do-PDI-2014_2018-do-Instituto-Federal-de-So-Paulo.pdf

Loureiro, T. (2020). Trabalho, Subjetividade e Identidade dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: análise de um caso sui generis. [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório Institucional da UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13315

Ministério da Educação (MEC). (2007). Portaria n.º 1008 de 29 de outubro de 2007 (Autoriza o funcionamento do CEFET São Carlos). https://drive.ifsp.edu.br/s/Rufx1wvetr6DqhY

Ministério da Educação (MEC). (2018). Ampliação da Rede Federal. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoes/expansao-da-rede-federal

Moraes, G. H. (2016). Identidade de escola técnica vs. vontade de universidade: a formação da identidade dos Institutos Federais. [Tese de doutorado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/21409

Moraes, G. H., & Kipnis, B. (2017). Identidade de Escola Técnica vs Vontade de Universidade nos Institutos Federais: Uma abordagem histórica. Linhas Críticas 23(52), 693-716. https://doi.org/10.26512/lc.v23i52.22884

Pacheco, E. M., Pereira, L. A. C., & Sobrinho, M. D. (2010). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: limites e possibilidades. Linhas Críticas, 16(30), 71-88. https://doi.org/10.26512/lc.v16i30.3568

Plataforma Nilo Peçanha. (2019). Ano base 2018. Plataforma Nilo Peçanha. http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2019.html

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos (5ª ed.). Bookman.

Published

2022-02-11

How to Cite

Loureiro, T., & Silva, E. P. e. (2022). Federal Institutes: desire to be university or subjected to the university?. Linhas Críticas, 28, e40626. https://doi.org/10.26512/lc28202240626

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.