New paradigms: bridges between discomfort and wellbeing of teachers

Authors

  • Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de Souza Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3960

Keywords:

Teachers, Discomfort, Wellbeing, Emancipation

Abstract

This article proposes an analysis of teacher training processes in their relationship with the course of the work life of public school teachers, and with processes of emancipation. It presents a reflection on the logic of the school environment, estrangement and involvement between teachers and students. It brings forth a discussion about teachers’ professional identity, professionalization and participation in labor unions and associations. It analyses the fragility of associations, discusses the belittling of teachers in official documents and the media, as factors generating discomfort among teachers, and the bridges towards wellbeing, based on educational and emancipatory relationships.

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Author Biography

Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de Souza, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Psicologia pela Université Paul Valéry, France. Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás. Coordenadora da REDECENTRO: Rede de pesquisadores sobre professores do Centro-Oeste e da pesquisa “A produção acadêmica sobre professores: pesquisa interinstitucional da Região Centro-Oeste”. Publicação recente: A questão metodológica: métodos e tipos de pesquisa na produção acadêmica sobre professores(as) na Região Centro-Oeste (em coautoria com: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SGUAREZI, Nilza de Oliveira. Revista Educação Pública, v. 20, n. 43, p. 379-393, maio/ago. 2011). 

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Published

2012-09-10

How to Cite

Souza, R. C. C. R. de. (2012). New paradigms: bridges between discomfort and wellbeing of teachers. Linhas Críticas, 18(36), 433–453. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3960

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