Inclusion and language in the early years of elementary school

Authors

  • Rogério Drago Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3939

Keywords:

Inclusion, Elementary School, Mental Dissabilities, Languages

Abstract

The article aims to discuss, based on a study of children with mental disabilities caused by Down syndrome, some possibilities for working with oral and written language, using other tools - music, painting, theater and photography - for teachers’ work with these children in elementary school. We explore some tools that would help guarantee another way of working with reading, writing, perception, emotion, among other linguistic characteristics of children as they leave kindergarten, which can be lost when they are submitted the inflexible practices often imposed in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Drago, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Foi professor titular da Prefeitura Municipal de Vitória, atuando na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Publicação recente: Inclusão escolar e atendimento educacional especializado no contexto do projeto político pedagógico (Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, p. 433- 451, 2011).

References

BAPTISTA, C. R. Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006.

BEYER, H. O. Da integração escolar à educação inclusiva: implicações pedagógicas. In: BAPTISTA, C. R. Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006, p. 73-82.

BRASIL. ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: MEC/FNDE, 2006.

______. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

______. Resolução CNE/CEB 04/2009. Brasília: MEC/SEESP, 2009.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

_____. Marxismo e filosofia da linguagem. 10. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

CAPELLINI, V. L. M. F. O ensino colaborativo favorecendo políticas e práticas educativas de inclusão escolar na educação infantil. In: VICTOR, S. L.; DRAGO, R.; CHICON, J. F. (Orgs.). A educação inclusiva de crianças, adolescentes, jovens e adultos: avanços e desafios. Vitória: EDUFES, 2010, p. 83-108.

_____. Infância e inclusão escolar de crianças com necessidades educacionais especiais. In: VICTOR, S. L.; DRAGO, R.; CHICON, J. F. (Orgs.). Educação especial e educação inclusiva: conhecimentos, experiencias e formação. Araraquara: Junqueira&Marin, 2011, p. 128-151.

CORSINO, P. Infância, linguagem e letramento: educação infantil na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. 2003. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

______. Professoras de educação infantil e suas visões de letramento: tensões da prática. In: ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. Educação infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011, p. 241-258.

DRAGO, R. Infância, educação infantil e inclusão: um estudo de caso em Vitória. 2005. Tese (Doutorado em Educação) ”“ Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

______. Inclusão na educação infantil. Rio de Janeiro: WAK, 2011a.

______. Educação infantil e educação inclusiva: um olhar sobre o trabalho com crianças com deficiência. In: ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. Educação infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011b, p. 259-276.

JANUZZI, G. A Educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2.ed. São Paulo: Autores Associados, 2006.

JOBIM e SOUZA, S. Infância e linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. 6.ed. São Paulo: Papirus, 2001.

KRAMER, S. A infância e sua singularidade. In: BRASIL.Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: MEC/FNDE, 2006, p. 13-24.

LIMA, M. B. Identidades étnico-raciais, infância afro-brasileira e práticas escolares. In: ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. Educação infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011, p. 139-156.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MAZZOTTA, M. J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2001.

MENDES, E. G. Perspectivas para a construção da escola inclusiva no Brasil. In: PALHARES, M. S.; MARINS, S. Escola Inclusiva. São Carlos: EduFSCar, 2002, p. 61-86.

OLIVEIRA, A. M. Professor é o eixo central na condução do trabalho pedagógico. Revista do Professor. Ano 14, n. 54, abr./jun. 1998.

PRIETO, R. G. Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: ARANTES, V. A. (Org.). Inclusão escolar. São Paulo: Summus editorial, 2006.

ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. Educação infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011.

VICTOR, S. L. Inclusão escolar de crianças com necessidades educacionais especiais na educação infantil: concepções de professores regentes e especialistas em educação especial. In: VICTOR, S. L.; DRAGO, R.; CHICON, J. F. (Orgs.). A educação inclusiva de crianças, adolescentes, jovens e adultos: avanços e desafios. Vitória: EDUFES, 2010, p. 335-356.

______. A infância da criança com deficiência: uma revisão bibliográfica. In: VICTOR, S. L.; DRAGO, R.; CHICON, J. F. (Orgs.). Educação especial e educação inclusiva: conhecimentos, experiencias e formação. Araraquara: Junqueira&Marin, 2011, p. 152-165.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

_____. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKII, L. S. La imaginación y el arte em la infância. Madri: Akal, 1996.

Published

2012-09-10

How to Cite

Drago, R. (2012). Inclusion and language in the early years of elementary school. Linhas Críticas, 18(36), 361–378. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3939

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.