Teaching protagonist in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202138846Keywords:
Pedagogical practice, Basic education, Covid-19 pandemic, Educational technologiesAbstract
The article addresses the teaching practice of basic education teachers in times of pandemic caused by covid-19 with the aim of analyze the expression of the teaching protagonism in this context. The research methodology uses a qualitative approach and data collection was carried out through a questionnaire and written statements. Data indicates that teachers sought to provide an inclusive teaching practice to include all students in the process, using available technologies, creating support networks between teachers and students. These practices enabled the generation of new ways of teaching in which the teaching protagonism is expressed.
Downloads
References
Alves, T., Farenzena, N., Silveira, A. A. D., & Pinto, J. M. R. (2020). Implicações da pandemia da covid-19 para o financiamento da educação básica. Revista de Administração Pública, 54(4), 979-993. https://doi.org/10.1590/0034-761220200279x
Azevedo, K. S. C. (2019). O encontro entre sistemas ideológicos particulares, prática e formação docente: expressão de tendências pedagógicas nos saberes docentes. [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná] Repositório Institucional da PUCPR. https://archivum.grupomarista.org.br/pergamumweb/vinculos/000086/000086f6.pdf
Brasil. (2020). Lei 14.040 de 18 de agosto de 2020 (Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo n.º 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei n.º 11.947, de 16 de junho de 2009). Presidência da República. Secretaria Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.040-de-18-de-agosto-de-2020-272981525
Camargo, M. R. R. M. (2000). Cartas adolescentes. Uma leitura e modos de ser. Em A. C. V. Mignot, M. H. C. Bastos, & M. T. S. Cunha. Refúgios do eu: educação, história, escrita autobiográfica (pp. 131-150). Mulheres.
Castells, M. (2020). O digital é o novo normal. Fronteiras do pensamento. https://www.fronteiras.com/artigos/o-digital-e-o-novo-normal
Cavalcante, C. G., & Santos, J. L. S. (2019). Protagonismo teatral e protagonismo educacional: quais deslocamentos fazem surgir um a(u)tor? Bakhtiniana, Revista de Estudos do Discurso, 14(3), 156-175. https://doi.org/10.1590/2176-457337877
Confederação Nacional de Municípios (CNM). (2020). Desafios educacionais na pandemia em 2020: levantamento realizado pela CNM. https://www.cnm.org.br/cms/biblioteca/14-10_Pesquisa_DESAFIOS-EDUCACIONAIS-NA-PANDEMIA-EM-2020-.pdf
Congresso Nacional. (2020). Relatório final. Comissão Mista destinada a acompanhar situação fiscal e a execução orçamentária e financeira das medidas relacionadas à emergência de saúde Pública covid-19. https://bd.camara.leg.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/40165/relatorio_final_senado.pdf
Conselho Nacional de Educação (CNE). (2020a). Parecer CNE/CP n.º 5/2020 (Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da covid-19). http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192
Conselho Nacional de Educação (CNE). (2020b). Parecer CNE/CP n.º 16/2020, aprovado em 9 de outubro de 2020 - Reexame do item 8 (orientações para o atendimento ao público da educação especial do Parecer CNE/CP n.º 11). http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2020-%09pdf/147041-pcp009-20/file
Cunha, M. I. (2008). Inovações pedagógicas: o desafio da de saberes na docência universitária. Cadernos Pedagogia Universitária. Universidade de São Paulo. https://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_6_PAE.pdf
Davis, A., & Klein, N. (2020). Construindo movimentos: uma conversa em tempos de pandemia. Boitempo.
Escola, J. J. J. (2020). Comunicação Educativa: perspectivas e desafios com a covid-19. Educação & Realidade, 45(4), e109345. https://doi.org/10.1590/2175-6236109345
Gatti, B. A. (2007). A construção da pesquisa em educação no Brasil. Liber Livro.
Guizzo, B. S., Marcello, F. A., & Muller, F. (2020). A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, 46, e238077. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046238077J.
Gusso, H. L., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação e Sociedade, 41, e238957. https://doi.org/10.1590/ES.238957
Lüdke, M., & André, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.
Martins, P. L. O. (2009). A Didática e as contradições da prática. Papirus.
Martins, P. L. O. (2016). Pesquisa-ensino na formação inicial de professores e a interlocução com a educação Básica: princípios e metodologia. Em J. P. Romanowski, P.L.O. Martins, & S.R.M. Cartaxo. Práticas de formação de professores: da Educação Básica à Educação Superior (pp. 13-32). Champagnat.
Medeiros, M. S., Barreto, D. M. S., Sampaio, R., Alves, B. C. F. B., Albino, D. C. M., & Fernandes, I. L. (2020). A arte como estratégia de Coping em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(1), e0130. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200354
Melo, W. V., & Bianchi, C. S. (2015). Discutindo estratégias para a construção de questionários como ferramenta de pesquisa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(3) 43-59. https://doi.org/10.3895/rbect.v8n3.1946
Morgado, J. C., Sousa, J., & Pacheco, J. A. (2020). Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, 15, e2016197. http://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.16197.062
Nóvoa, A. (2020). A pandemia de covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, 7(3) 8-12. http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/ article/view/905
Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto (NIC.br). (2020). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação: Pesquisa TIC Domicílios, ano 2019. http://cetic.br/pt/arquivos/domicilios/2019/individuos/
Okada, A., & Sheehy, K. (2020). O valor da diversão na aprendizagem on-line: um estudo apoiado na pesquisa e inovação responsáveis e dados abertos. E-Curriculum, 18(2) 590-613. http://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p590-613
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). (2020). covid-19: como a Coalizão Global de Educação da UNESCO está lidando com a maior interrupção da aprendizagem da história. UNESCO. https://pt.unesco.org/news/covid-19-como-coalizao-global-educacao-da-unesco-esta-lidando-com-maior-interrupcao-da
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020, março 14). Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus
Pagnoncelli, V. (2021). Mobile learning na prática pedagógica dos professores de língua inglesa na educação básica. [Dissertação de mestrado, Centro Universitário Internacional]. Repositório Institucional Uninter. https://repositorio.uninter.com/handle/1/594
Romanowski, J. P. (2020). Educação – covid 19. Anais Feira e Conferencia Internacional de Educação. Maputo, Moçambique.
Rubio, A. C. P., & Oliveira, O. V. (2020). Integração das tecnologias digitais de rede ao currículo: o protagonismo docente no ciclo da política. E-curriculum, 18(1), 85-110. http://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p85-110
Rufato, J. A. (2021). Práticas docentes na educação básica em tempos de covid-19: implicações para o processo de formação continuada e condições de trabalho no ensino remoto. [Dissertação de mestrado, Centro Universitário Internacional] Repositório Institucional Uninter. https://repositorio.uninter.com/handle/1/601
Russo, K., Magnan, M. O., & Soares, R. (2020). A pandemia que amplia as desigualdades: a covid-19 e o Sistema educativo de Quebec/Canadá. Práxis Educativa, 15, e2015915. http://doi.org/10.5212/praxeduc.v.15.15915.073
Sánchez Gamboa, S. (2012). Pesquisas em educação: métodos e epistemologías. Argos.
Santos, B. M., Cordeiro, M. E. C., Schneider, I. J. C., & Ceccon, R. F. (2020). Educação Médica durante a Pandemia da covid-19: uma Revisão de Escopo. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(1). https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200383
Santos, B. S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Almedina.
Silva, K. W., Bins, K. L. G., & Rozek, M. (2020). A educação especial e a covid-19: aprendizagens em tempos de isolamento social. Interfaces Científicas - Educação, 10(1), 124-136. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p124-136
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joana Paulin Romanowski, João Antonio Rufato, Vanessa Pagnoncelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).