Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena

Authors

  • Alessandro Eleutério de Oliveira Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação
  • Antônio Álvaro Soares Zuin Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3830

Keywords:

Experience, Virtual communities, School education

Abstract

This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.

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Author Biographies

Alessandro Eleutério de Oliveira, Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de São Carlos, mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação. Atua na área de Filosofia da Educação. Autor do artigo Reflexões sobre a infância e a Educação Escolar (Revista Querubim, Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, 2010).

Antônio Álvaro Soares Zuin, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e estudos de pós-doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade de Leipzig. Professor Associado do Departamento de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação. Publicações: Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas: Autores Associados, 2008.

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Published

2012-02-27

How to Cite

Oliveira, A. E. de, & Zuin, A. Álvaro S. (2012). Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena. Linhas Críticas, 17(34), 561–582. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3830

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