Human rights education and the promotionof racial equality

Authors

  • Paulo Vinicius Baptista da Silva Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB-UFPR)
  • Débora Cristina de Araújo Rede estadual de ensino do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3825

Keywords:

Human rights education, Racism, Ethnic relations

Abstract

The aim of this article is to discuss possible ways of articulation between human rights education in Brazil and policies to promote ethnic and racial equality. To this end, we discuss specific points of the National Program on Human Rights Education (PNEDH), linking it with other major policies and some specific regulations for the promotion of racial equality, such as the article 26 of the Brazilian Education Act (LDB) and the Letter from Durban. The article concludes in support of the implementation of an education open to constant discussion about differences and in permanent dialogue with social movements.

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Author Biographies

Paulo Vinicius Baptista da Silva, Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB-UFPR)

Paulo Vinicius Baptista da Silva, doutor em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, exercendo atualmente a função de coordenador. Coordena o Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB-UFPR), é bolsista de produtividade em pesquisa do CNPQ, vice-coordenador do Grupo de Trabalho Educação e Relações Raciais da ANPED e representante da Região Sul na diretoria da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros(as) (ABPN). Publicação recente: Racial Inequalities in the Symbolic Realm: The Brazilian Context (Revue Canadienne d’Études du Développement, v. 29, p. 245-266. 2010). E-mail: paulovbsilva@uol.com

Débora Cristina de Araújo, Rede estadual de ensino do Paraná

doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná na linha de Políticas Educacionais. É professora da rede estadual do Paraná. Desenvolve pesquisa sobre diversidade étnico-racial no Programa Nacional de Biblioteca da Escola. Tem atuado também em estudos sobre relações raciais, literatura infantojuvenil e racismo discursivo.

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Published

2012-02-27

How to Cite

Silva, P. V. B. da, & Araújo, D. C. de. (2012). Human rights education and the promotionof racial equality. Linhas Críticas, 17(34), 483–505. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3825

Issue

Section

Articles