Transition to elementary school II

what brazilian research says

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202137594

Keywords:

School transition, Elementary School, School performance, Education

Abstract

This paper presents a bibliographic research that analyzed school and social factors associated with student performance in the transition from 5th to 6th grade. The results indicate that there are several factors that affect students in school transition, such as entering adolescence, adapting to a new school culture, the change from monoteaching to pluridocency, the demands of school subjects, the fragmentation of times and spaces, and the relationships between students and teachers. Although such factors are commonly present in schooling pathways, they affect each student with greater or lesser intensity, and it is not possible to infer a pattern of experienced school situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ludimila Maria da Silva Reis, Federal University Of Ouro Preto

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) (2021). Mestranda em Educação pela UFOP Pesquisadora do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (Nesfe). E-mail: ludmila.reis@aluno.ufop.edu.br

Marlice de Oliveira e Nogueira, Federal University Of Ouro Preto

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Professora Associada da Universidade Federal de Ouro Preto. Pesquisadora do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (Nesfe). E-mail: marlicenogueira@ufop.edu.br

References

Andrade, M. (2011). Investigação sobre a transição dos alunos do ensino fundamental I para o ensino fundamental II. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual de Londrina]. Acervo digital da UEL. http://www.uel.br/ceca/pedagogia/pages/arquivos/2011%20MARIZA%20ANDRADE.pdf

Azevedo, G. V. de. (2017). Construção de significados na transição escolar para o 6º ano do Ensino Fundamental. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Pernambuco]. Repositório Institucional da UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/24376

Borges, R. S. M. (2015). Desafios ao educador na transição do quinto para o sexto ano nas escolas públicas do estado de São Paulo: uma proposta de formação. [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório Institucional da PUC-SP. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10254

Brasil. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Brunoro, V. (2018). Uma análise da organização curricular de Língua Portuguesa na transição do 5º para o 6º ano do ensino fundamental do município de Colombo para o ensino estadual do Paraná. [Monografia especialização, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/55860

Cainelli, M. R. (2011). Entre continuidades e rupturas: uma investigação sobre o ensino e aprendizagem da história na transição do quinto para o sexto ano do ensino fundamental. Educar em Revista, 1(42), 127-139. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000500009

Carvalho, R. G. G. (2006). Cultura global e contextos locais: a escola como instituição possuidora de cultura própria. Revista Iberoamericana de Educación, 39(2), 1-9. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1434GilGomes.pdf

Castanho, S. B. (2015). Análise de erros no ensino fundamental: uma transição do 5º para o 6º ano. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria]. Repositório Institucional da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6758

Couto, A. A. A. (2017). Reprovação: efeitos do contexto escolar na trajetória dos alunos do ensino fundamental. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQPNHE

Cunha, J. M. G. da. (2016). Dificuldades enfrentadas pelos alunos na transição do 5° para o 6° ano. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/53321

Dionizio, F. A. Q., Camargo, J. A., & Silva, S. C. R. da. (2014). A aprendizagem da matemática na transição dos alunos do 5º para o 6º ano do Ensino Fundamental. Espacios, 35 (12), s.p. https://www.revistaespacios.com/a14v35n12/14351217.html

Esteves, R. S. (2014). Reprovação no 6º ano: um estudo de caso em três escolas da rede pública municipal de juiz de fora. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/637

Francisco Júnior, E. P. (2014). O papel do gestor escolar na transição dos alunos do ensino fundamental – anos iniciais para o ensino fundamental – anos finais. [Monografia de especialização, Universidade de Brasília]. Biblioteca digital da UnB. https://bdm.unb.br/handle/10483/9139

Frazão, B. S. A. (2018). A articulação pedagógica da disciplina de História entre o 5º e o 6º ano do ensino fundamental. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Maranhão]. Biblioteca digital de Teses e Dissertações da UFMA. http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/2289

Freitas, E. A. de. (2016). A aprendizagem da matemática na transição dos alunos do 5º para o 6º ano do ensino fundamental. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/53243

Furtado, K. C. C. (2018). Professoras que ensinam matemática na transição do 5° para o 6° ano do ensino fundamental no colégio Pedro II: discursos e práticas. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. Repositório Institucional da UFRJ. https://ppge.educacao.ufrj.br/disserta%C3%A7%C3%B5es2018/dKaren%20Coutinho%20Campos%20Furtado.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2019). Indicadores educacionais. Ministério da Educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2020). Relatório Brasil no Pisa 2018. Ministério da Educação. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf

Maia, F. A., Soares, A. B., & Leme, V. B. R. (2019). Relações Interpessoais em alunos na transição para o 6ºano do Ensino Fundamental. Perspectivas En Psicología, 16 (1), 1-13. http://200.0.183.216/revista/index.php/pep/article/view/386

Nogueira, M. A. (2005). A relação família escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise social, 40 (176), 563-578. http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1218710803Y0rTC2qf4Zv28UH0.pdf

Nogueira, M. O. (2011). Pais professores e a escolarização dos filhos. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R2JNJ

Paula, A. P., Prace, F. C., Santos, G. G., Pereira, S. J., & Stival, M. C. E. E. (2018). Transição do 5º para o 6º ano no ensino fundamental: processo educacional de reflexão e debate. Revista Ensaios Pedagógicos, 8(1), 33-52. https://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/v8/v8-artigo-3-TRANSICAO-DO-5-PARA-O-6-ANO-NO-ENSINO-FUNDAMENTAL.pdf

Plácido, J. W. (2017). Bem-vindo ao 6º ano: estudo sobre as dificuldades encontradas pelas crianças de uma escola municipal de criciúma (SC). [Dissertação de Mestrado, Universidade do Extremo Sul Catarinense]. Repositório Institucional da UNESC. http://repositorio.unesc.net/handle/1/7010

Raddi, S. M. (2015). Conflitos entre alunos no cotidiano escolar: discussões a partir dos direitos humanos. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. http://hdl.handle.net/1884/42514

Rosinski, E. S. C. (2016). Processo de transição do quinto para o sexto ano do ensino fundamental: o vínculo afetivo e o processo ensino-aprendizagem. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/53241

Santos, M. P. (2016a). As diferentes culturas escolares nas duas fases do ensino fundamental e o seu impacto no (in) sucesso dos estudantes que passam por essa transição. Anais do XI ANPED SUL - Reunião Científica Regional da Anped Sul, Curitiba, Paraná, Brasil. http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo10_MAURICIO-PASTOR-DOS-SANTOS.pdf

Santos, M. P., & Gisi, M. L. (2017). A (des) articulação do ensino fundamental e a formação dos professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 98 (248), 47-61. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i248.2526

Santos, R. A. L. (2016b). As possíveis relações entre a adaptação discente dos alunos do 6º ano e o fracasso escolar. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Juiz de Fora]. Repositório Institucional da UFJF. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3075

Silva, T. H. I., & Ribeiro, A. J. (2014). O sinal de igualdade e seus diferentes significados: buscando rupturas na transição entre os ensinos fundamental I e II. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 5 (2), 75-90. http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/999/724

Silveira, M. R. A. da. (2011). A Dificuldade da Matemática no Dizer do Aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educação e Realidade, 36 (3), 761-779. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/18480/14340

Vargas, V. B., & Castanha, A. P. (2016). O Papel exercido pela afetividade na transição do 5º para o 6º ano do Ensino Fundamental. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 2016. V.1. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_ped_unioeste_vandabressan.pdf

Published

2021-09-29

How to Cite

Reis, L. M. da S. ., & Nogueira, M. de O. e. (2021). Transition to elementary school II: what brazilian research says. Linhas Críticas, 27, e37594. https://doi.org/10.26512/lc27202137594

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.