Ecosystemic and transdisciplinary thinking

tracing paths from the perspective of the Ecology of Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34338

Keywords:

Education, Paradigm, Knowledge, Complexity, Ecosystem Thinking

Abstract

We live in an age marked by transformations of social and cultural order. On the basis of these changes, we witness a paradigmatic transition in the way of conceiving and producing knowledge. We will seek to discuss which paradigm is capable of reconnecting knowledge, building for a complex view of the universe. The objective is to understand the relevance of the emerging paradigm based on the dialogue between scientific knowledge and knowledge of experience, as an alternative to break with reductionism and the fragmentation of the traditional paradigm, since the ecosystem and transdisciplinary view in school spaces and pedagogical practices makes it possible to build a more human education.

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Author Biographies

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins, Brasil

Doutora em educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP (2004). Professora associada e bolsista produtividade, do CNPQ, categoria 2. Professora titular da Universidade Federal do Tocantins nos cursos de graduação, e programas de Pós-graduação (Mestrado e Doutorado) PPGE, PPGL e PGEDA/UFT Membro da Rede Internacional de Escolas Criativas ”“ RIEC. E-mail: mjpgon@mail.uft.edu.br

Marina Carla da Cruz Queiroz, Universidade Federal do Tocantins, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás ”“ UEG (2004). Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins ”“ UFT. Professora efetiva da rede municipal de Ensino de Palmas ”“ TO. Membro do grupo de pesquisa em Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras. E-mail: marina.queiroz@mail.uft.edu.br

José Carlos da Silveira Freire, Universidade Federal do Tocantins, Brasil

Doutor em educação pela Universidade Federal de Goiás UFG (2013). Professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins ”“UFT, docente e orientador no Programa de Mestrado Profissional em Educação. E-mail: cfreire@uft.edu.br

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Published

2021-02-09

How to Cite

de Pinho, M. J., da Cruz Queiroz, M. C., & da Silveira Freire, J. C. (2021). Ecosystemic and transdisciplinary thinking: tracing paths from the perspective of the Ecology of Knowledge. Linhas Críticas, 27, e34338. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.34338

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