A history of the mobilization of measures in the context of Design purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33042

Keywords:

Measures, Teaching purposes, Drawing Teaching, Education history

Abstract

From the perspective of the history of mathematics education, this text presents the results of a study that discussed how the measures may have been mobilized in the context of the purposes of teaching drawing for the primary course in São Paulo, in the period from 1890 to 1950. For that, the teaching programs of São Paulo promulgated at the time and the results of researches conducted by Guimarães (2017) and Trindade (2018) were taken as basis for analysis. In this sense, the analysis was guided by the theoretical and methodological references from cultural history. After the examination, we can say that the mobilization of measures associated to the context of the purposes of teaching drawing, in order to guarantee the representation of geometric and/or natural drawings, was given priority and implicitly with emphasis on an intuitive measure, conferred and associated with the development of manual and visual skills related to the reproduction of geometric figures, or to the copying of nature and/or manufactured models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deoclecia de Andrade Trindade, Universidade Federal de Sergipe, Brasil

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo, Campus Guarulhos, SP. Professora do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Sergipe, Campus São Cristóvão, SE. Pesquisadora do GHEMAT-Brasil. E-mail: deo.clecia.1@gmail.com

Marcos Denilson Guimarães, Universidade Federal do Maranhão, Brasil

Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo, Campus Guarulhos, SP. Professor Visitante do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Maranhão, Campus Bacanga, São Luís, MA. Pesquisador do GHEMAT-Brasil. E-mail: markito_mat@hotmail.com

References

Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. (1894). Decreto n.º 248, de 26 de julho de 1894 (Aprova o regimento interno das escolas públicas). Secretaria Geral Parlamentar, Departamento de Documentação e Informação. http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1894/decreto-248-26.07.1894.html

Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. (1905). Decreto n.º 1281, de 24 de abril de 1905 (Aprova e manda observar o programa de ensino para a escola modelo e para os grupos escolares). Secretaria Geral Parlamentar, Departamento de Documentação e Informação. http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1905/decreto-1281-24.04.1905.html

Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. (1918). Decreto n.º 2944, de 08 de agosto de 1918 (Aprova o regulamento para a execução da Lei nº 1579, de 19.12.1917, que estabelece 102 diversas disposições sobre a instrução pública do Estado). Secretaria Geral Parlamentar, Departamento de Documentação e Informação. http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1918/decreto-2944-08.08.1918.html

Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. (1921). Decreto n.º 3356, de 31 de maio de 1921 (Regulamenta a Lei nº 1750, de 8 de dezembro de 1920, que reforma a instrução pública). Secretaria Geral Parlamentar, Departamento de Documentação e Informação. http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1921/decreto-3356-31.05.1921.html

Chartier, R. (2002). A história cultural – entre práticas e representações. Memória e Sociedade. (Trabalho original publicado 1990)

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares – reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 177- 229.

D’Enfert, R. (2016). O ensino do Desenho e a cultura gráfica na França nos séculos XIX e XX. Trad. Amanda Freire Rios e Takiko Nascimento. Em G. M. C. Trinchão(Ed.). Desenho, ensino & Pesquisa (v. 3, pp. 13-32). EDUFBA; UEFS Editora.

Frizzarini, C. R. B., Trindade, D. A., & Leme da Silva, M. C. (2015). Que desenho ensinar? Análise de discursos das revistas pedagógicas de São Paulo no início do século XX. Boletim GEPEM, (67), 46-58. http://doi.org/10.4322/gepem.2016.005

Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil (GHEMAT). (2016). Glossário. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/158952/GLOSSA%cc%81RIO%20VERSA%cc%83O%201.pdf

Guimarães, M. D. (2017). Por que ensinar Desenho no curso primário? Um estudo sobre as suas finalidades (1829-1950). [Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Paulo]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/180323

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 1(1), 9-44. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749/20279

Leme da Silva, M. C. (2014). Desenho e geometria na escola primária: um casamento duradouro que termina com separação litigiosa. Revista História da Educação, 18(42), 61-73. https://doi.org/10.1590/S2236-34592014000100004

Lourenço Filho. (1930). Introducção ao estudo da Escola Nova (vol. XI). Bibliotheca de Educação - Companhia Melhoramentos de São Paulo.

Machado, R. B. (2012). Entre vida e morte: cenas de um Ensino de Desenho. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96462

Machado, R. B. (2016). Cartografia, saber, poder: da emergência do Desenho como disciplina escolar. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/176705

Nascimento, R. A. (1999). A função do desenho na educação. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista].

Pinto, N. B. (2014). História das disciplinas escolares: reflexão sobre aspectos teórico-metodológicos de uma prática historiográfica. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 125-142. http://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS06

São Paulo. (1941). Programa de Ensino para as escolas primárias (Anexo – Programa Mínimo para o curso primário). Secretaria dos Negócios da Educação e Saúde Pública. Departamento de Educação, Serviço Técnico de Publicidade. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/99651

São Paulo. (1951). Programa para o ensino primário fundamental (Ato nº. 65, de 29 de agosto de 1950). Secretaria de Estado dos Negócios da Educação. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/104778

Tanuri, L. M. (2000). História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, (14), 61-88. https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05.pdf

Trinchão, G. M. C. (2008). O desenho como objeto de ensino: história de uma disciplina a partir dos livros didáticos luso-brasileiros oitocentistas. [Tese de Doutorado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2081

Trindade, D. A. (2018). As artes de medir: saberes matemáticos no ensino primário de São Paulo, 1890-1950. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Paulo]. Repositório Institucional UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192879

Trouvé, A. (2008). La notion de savoir élémentaire à l’école: doctrines et enjeux. L‘Harmattan.

Valente, W. R. (2013). Oito temas sobre história da educação matemática. REMAT - Revista de Matemática, Ensino e Cultura, 8(12), 22-50. http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/issue/view/13/13

Valente, W. R. (2015). História da educação matemática nos anos iniciais: a passagem do simples/complexo para o fácil/difícil. Cadernos de História da Educação, 14, 357-367. http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/32131

Zuin, E. S. L. (2001). Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório UFMG. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/FAEC-85DGQB

Published

2020-10-02

How to Cite

de Andrade Trindade, D., & Guimarães, M. D. (2020). A history of the mobilization of measures in the context of Design purposes . Linhas Críticas, 26, e33042. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33042

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 

You may also start an advanced similarity search for this article.