Disputes for the public school

historic contributions to think about teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

Keywords:

Defense of public school, School Project, Teaching work, Meaning of teaching work

Abstract

In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Ramos da Rocha, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Pesquisadora do CEPE/UFPel - Centro de Estudos em Políticas Educativas, e do GEPFAPe/UnB - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Formação e Atuação de Professores. E-mail: deise.rocha@hotmail.com

Álvaro Luiz Moreira Hypolito, Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Doutor (PhD) em Curriculum and Instruction na Universidade de Wisconsin - Madison. Professor Titular da Universidade Federal de Pelotas. Atualmente é o Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenador do CEPE - Centro de Estudos em Políticas Educativas da UFPel. E-mail: alvaro.hypolito@gmail.com

References

Alves, G. L. (2006). A produção da escola pública contemporânea. Autores Associados.

Apple, M. W. (1995). Trabalho docente e textos: economia política de classe e gênero em educação. Artmed.

Apple, M. W. (2006). Ideologia e Currículo. Artmed.

Araújo, J. C. S. (2009). Concepções pedagógicas na história da educação brasileira. In: J. C. Lombardi, & D. Saviani (Orgs.). Navegando pela História da Educação Brasileira. (pp. 191-221). Autores Associados, Histedbr.

Bakhtin, M. M. (2014). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem (M. Lahud & Y. F. Vieira, Trad). Hucitec.

Cambi, F. (2002). História da Pedagogia (A. Lorencini, Trad). Editora da Unesp.

Dewey, J. (1959). Como pensamos. Companhia Editora Nacional. (Trabalho original publicado em 1933).

Durkheim, E. (2014). Educação e Sociologia (S. Matousek, Trad). Vozes.

Enguita, M. F. (1989). A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Artes Médicas.

Enguita, M. F. (1991). A Ambiguidade da Docência: entre profissionalismo e a proletarização. Revista Teoria e Educação, 4, 41-61.

Frigotto, G. (2018). Educação e crise do capitalismo real. Cortez.

Gramsci, A. (1995). Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1968).

Gramsci, A. (2006). Cadernos do Cárcere (volume 2). Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1999).

Hall, S. (2019). A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A.

Libâneo, J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, 38(1), 13-28. http://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001

Löwy, M. (2017). Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. São Paulo. (Trabalho original publicado em 1985).

Marx, K., & Engels, F. (2009). A Ideologia Alemã. (A. Pina, Trad.). Expressão Popular.

Moraes, M. C. M. (2003). Récuo da Teoria. In: Moraes, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas. Produção de conhecimento e políticas de formação docente. DP&A.

Moreira, A. F. B., & Silva, T. T. (org.). (2018). Currículo, sociedade e cultura. Cortez.

Saviani, D. (2008). A pedagogia no Brasil: história e teoria. Autores Associados.

Saviani, D. (2013). Educação: do senso comum à consciência filosófica. Autores Associados.

Saviani, D. (2018). Escola e Democracia. Autores Associados.

Silva, K. A. C. P. C. da. (2015). A perspectiva do professor pesquisador/reflexivo e a figura do Barão de Münchhausen. Linhas Críticas, 21(46), 565-583. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4641

Suchodolski, B. (2004). A pedagogia e as grandes correntes filosóficas: a pedagogia da essência e a pedagogia da existência. Livros Horizonte.

Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e Linguagem. (J. Camargo, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1987).

Vigotski, L. S. (2016). Obras escogidas. Tomo III. CIPP. (Trabalho original publicado em 1931).

Published

2020-09-01

How to Cite

Ramos da Rocha, D., & Moreira Hypolito, Álvaro L. (2020). Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work. Linhas Críticas, 26, e31908. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.