Eixos de convergência da alfabetização científica e técnica no ensino médio integrado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21586

Keywords:

Convergence points, Scientific and technical literacy, Integrated secondary education, Amazonian-Paraense context

Abstract

With the purpose of analyzing and discussing the current indicators of the final stage of basic education in Brazil in the face of the proposals for its reformulation, we list and analyze convergence axes for the promotion of Scientific and Technical Literacy (STL) in integrated secondary education for students who aim for more formation consolidated with the citizen's role, approach socially relevant themes, glimpse decisions to be taken in the face of everyday situations and problems, as well as highlight its role as protagonist in society. For this, we focus on initial reflections on student performance indicators and the current panorama of secondary education in Brazil, highlighting throughout the text the proposal of an integrated course, defended by brazilian education researchers. With a qualitative methodological focus, with an exploratory nature, of the document type, we analyzed, in the light of the Discursive Textual Analysis (DTA), official documents of technical courses integrated to the high school of a federal teaching institution in the amazonian-paraense context, in search of elements of approach in education, science and society for Scientific and Technical Literacy (STL). From this analysis emerged four axes of convergences, identified as the (i) Priority to a humanistic and reflexive formation, (ii) Elements of interdisciplinarity and contextualization, (iii) Training for citizenship, and (iv) Social research to make conscious decisions. From these axes, we note, in particular, that the results obtained present an approximation for the discussion, debate and promotion of education, science and elements of social issues for regional formation.

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Author Biographies

Sebastião Rodrigues-Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Parauapebas, é licenciado em Ciências Naturais - habilitação em Física. Mestre em Docência em Educação em Ciências e Matemática. Grupos de Pesquisa: Grupos de Estudos e Pesquisa em Rede para o Ensino de Física (GEPREF) e Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (GECTSA)

Licurgo Peixoto de Brito, Universidade Federal do Pará

Professor Titular da Universidade Federal do Pará (UFPA), lotado no Instituto de Ciências Exatas e Naturais e no Instituto de Educação Matemática e Científica onde atua em Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas e em Ensino de Física. Licenciado em Ciências - Física. Doutor em Geofísica. Pós-Doutor em Educação Científica e Tecnológica Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (GECTSA).

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Published

2019-02-11

How to Cite

Rodrigues-Moura, S., & Brito, L. P. de. (2019). Eixos de convergência da alfabetização científica e técnica no ensino médio integrado. Linhas Críticas, 25, e21586. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21586

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

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