Developmental teaching of the activity: an introduction to the study of the Zankovian system (1957-1977)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20106

Keywords:

Didactics, Development, Activity, Zankovian system

Abstract

This article has an introductory character. There are some clues about the place occupied, the role played and the evolution experienced by the Zankovian developmental system, in relation to the other systems (Galperin-Talizina and Elkonin-Davidov), which emerged within the developmental teaching of the activity. The Zankovian system is based on the assumptions formulated by Vygotsky and Rubinstein on the reciprocal influence between the processes of obutchénie (teaching-learning) and development of the human psyche. The purpose of the text is to deal in particular with the trajectory covered and the main theoretical contributions of the Zankovian system during the first twenty years (1957-1977). In order to do so, it was sought to: a) establish the evolutionary stages of the system, from the systematization of its genesis and historical process; b) analyze, at the same time, the theoretical and practical contributions that the system made through research in laboratories, experimental schools and the public basic education network. Access to a relatively large and valuable volume of works in Russian, english and spanish - most of which is unknown in Brazil - allowed for the elaboration of a text that, although still of an introductory nature, may be useful for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Valdés Puentes, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracibaba com Pós-doutorado em Didática pela Universidade de Granada (Espanha). Docente da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação e nos cursos de graduação. E-mail: robertovaldespuentes@gmail.com

Orlando Fernández Aquino, Universidade de Uberaba

Doutor em Ciências Pedagógicas pelo Instituo Superior Pedagógico Felix Varela, Cuba (homologado como Doutor em Educação pela USP-SP). Pós-doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Atua no Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) e no curso de Pedagogia da Universidade de Uberaba (UNIUBE). E-mail: ofaquino@gmail.com

References

ANANIEV, B. G. (1935). Psicologia da avaliação pedagógica. Leningrado.

ANANIEV, B. G. (1945). Ensaios sobre psicologia. Leningrado.

ANANIEV, B. G. (1968). O homem como sujeito de conhecimento. Leningrado.

ANANIEV, B. G. (1977). Sobre os problemas dos estudos humanos modernos. Moscou.

ANANIEV, B. G. (1980a). Trabalhos psicológicos selecionados. T. 1. Moscou.

ANANIEV, B. G. (1980b). Trabalhos psicológicos selecionados. T. 2. Moscou.

ANANIEV, B. G. (1996). Psicologia e problemas do conhecimento humano. Moscou ANANIEV, B. G. (2007). Trabalhos selecionados em psicologia. SPb.

AQUINO, O. F. (2013). Leoniv Vladimirovich Zankov: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, p. 233-261.

DAVIDOV, V. V. (1991). Atividade de Estudo: situação atual e problemas de pesquisa. Questões de Psicologia, Moscou, n. 6, p. 5-14.

DAVIDOV, V. V. (1997). História do sistema de obutchénie desenvolvimental: sistema D. B. elkonin-V.V. Davidov. n. 3. Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_1/v1_davidov_iz_istorii.htm

DMITRIEV, D. (1997). Pedagogical psychology and the devlopment of education in Russia. In: GUIGORENKO, E. L. & RUZGIS, P. & STERNBERG, R. J. (Orgs.). Psychology in Russia. Paste, presente, future. Commack, NY: Nova Science Publishers, p. 252292.

ELKONIN, D. B. (1966). Habilidades intelectuais das crianças em idade escolar e o conteúdo da obutchénie pp. 13-53. Disponível em: http://experiment.lv/rus/biblio/vestnik_6/v6_biblro_elkonin.htm

GONZÁLEZ REY, F.L. (2016b). Fernando L. Marxismo, subjetividad y psicología cultural histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Teoría y Crítica de la Psicología, Morelia, México, v.7, p.40-55.

GONZÁLEZ REY, F.L. (2016a). Fernando L. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação (Porto Alegre), v. 39, n. esp. (supl.), s54-s65, dez.

GONZÁLEZ REY, F.L. (2017). Observações (Comunicação pessoal por e-mail com os autores). 2 de junho de 2017.

GUSEVA, L (2017). Transição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, A. M. & PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, p.225-242.

LEONTIEV, A. N. (1983). Obras psicológicas selecionadas. Moscou.

LEONTIEV, A. N. (1959). Problemas do desenvolvimento da psique. Moscou: Editora da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR.

LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (2017). Fundamentos psicológico-didáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. 1ed.Uberlândia: Edufu, 2017, v. 5, p. 7-15.

PAVLOV, I. (1972). Reflexos Condicionados e Inibições. São Paula: Zahar.

PUENTES, R. V. (2017) Didática desenvolvimental da atividade: o sistema ElkoninDavidov (1958-2015). Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, 2017. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113

PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. (2017). Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 24, n. 2, p. 130-150, 2017.

PUENTES, R. V., AMORIM, P. A. P., & CARDOSO, C. G. C. (2018). Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, v. 27, n. 3, p. 188-195, 2018.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (2017b). Didática desenvolvimental: sessenta anos de tradição teórica, epistemológica e metodológica. Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 9-19. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38417

PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, AM. (2017a). A didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia históricocultural da atividade. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, p.187-224.

RUBINSTEIN, S. L. (1958). O pensamento e os caminhos de sua pesquisa. Moscou: Editora da Academia de Ciências da URSS.

RUBINSTIEN, S. L. (1946). Fundamentos da psicologia geral. V. II. Moscou: Uchpeddguiz.

RUBINSTIEN, S. L. (1976). Problemas de psicologia geral. Moscou.

TALÍZINA, N. F. (2000). Manual de psicologia pedagógica. San Luís Potosí, Mx. Faculdad de Psicología de la Universidad Autónoma de San Luís de Potosí.

USHINSKI, K. (1908). As palestras no Yaroslavl Lyceum. (1847-1848). Publicado em “A coleção de obras desconhecidas de K.D. Ushinsky”, S.-Petersburgo.

USHINSKI, K. (1857). Três elementos da escola. The Journal of Eduction, N. 5.

VIGOTSKI, L. S. (1984). Obras completas. Vol. 6. Moscou: Pedagógica.

VIGOTSKI, L. S. (1956). Pesquisas psicológicas escolhidas. Moscou: Editorial da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR.

VIGOTSKI, L. S. (1996). Psicologia pedagógica. 3ª edição. Moscou.

VIGOTSKI, L. S. (2005). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LEONTIEV, A.N. et. al. Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, p. 25-42.

VIGOTSKI, L. S. (1960). Desenvolvimento das funções psíquicas superiores. Moscou: Editorial da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR.

VIGOTSKI, L. S. (1933/34). (Problema da obutchénie e do desenvolvimento mental na idade escolar). Leitor em Psicologia. Parte II. Psicologia Pedagógica. Disponível em http://psychlib.ru/mgppu/VUR/VUR-0031.htm

VIGOTSKI, L. S. (1982). Obras completas. Vol. 2. Moscou: Pedagógica.

VIGOTSKI, L. S. (1983). Obras completas. Vol. 3. Moscou: Pedagógica.

VIGOTSKI, L. S. (2007). Pensamiento y habla (1934). Buenos Aires: COLIHUE.

VYGOTSKY, L. S. (2010). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L. S. & LURIA, A. R. & LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone. p. 103-118.

ZANKOV, L. V. (1963). Sobre a Obutchénie no nível primário. Moscou, c.20.

ZANKOV, L. V. (1984). (Obutchénie e desenvolvimento: investigação pedagógica experimenta, 1975). Moscou; Editorial Progresso.

ZAPOROZHETS, A. V. (1961a). Característica general de desarrollo psíquico de los niños. In: SMIRNOV, A. S. & LEONTIEV, A. N. & RUBINSHTEIN, S. L. & TIEPLOV, B. M. Psicología. La Habana: Imprenta Nacional de Cuba, p. 493-503.

ZVEREVA, M. V. (s.d.). Estudos experimentais-pedagógicos de L. V. Zankov e seu papel no desenvolvimento da teoria e prática da obutchénie. S/D. Disponível em http://idfedorov.ru/about/zankov/article=155

ZVEREVA, M. V. & INDIK, M. (Orgs.). (1991). L. V. Zankov: um livro para o professor. Moscou: Iluminação.

Published

2019-02-13

How to Cite

Puentes, R. V., & Aquino, O. F. (2019). Developmental teaching of the activity: an introduction to the study of the Zankovian system (1957-1977). Linhas Críticas, 24, e20106. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20106

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.