The process of critical literacy in cooperative learning groups:

intersections and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v24i1.55287

Keywords:

Critical literacy, Cooperative Learning, Text production

Abstract

This article explores the concepts of Critical Literacy (CL) and Cooperative Learning (CL), proposing intersections and classroom work possibilities based on these theories. It argues that working with cooperative learning groups enhances the development of critical literacy. The approach is grounded in the new High School Curricular Guidelines (OCEM), which combine educational and cultural issues with linguistic and instrumental objectives. Cooperative learning methodology is presented as an effective tool to combat social discrimination, value culture, and improve students' academic performance. The didactic proposal includes pre-textualization, textualization, and post-textualization stages, using cooperative techniques and a critical approach to texts. The activities are designed to foster interaction, shared responsibility, and the development of social and cognitive skills. The conclusions highlight the importance of integrating CL and CL to promote inclusive and transformative education, emphasizing the need for continuous methodological adaptation and ongoing teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimundo Nonato Moura Furtado, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2003), Letras (Português-Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (2008), Mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2011) e Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (2018) com Estágio de Doutorado Sanduíche na Universidad de Valladolid (Espanha). É professor efetivo na Universidade Federal do Ceará (UFC), onde atua, especificamente, na área de Português como Língua Adicional/Estrangeira (PLA) e Português Língua Materna na Casa de Cultura Portuguesa. É líder do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Português para Estrangeiros (Nueppe). Foi um dos fundadores do Curso de Letras Português do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) Campus Crateús, o primeiro do IFCE. Atuou como professor visitante de língua portuguesa na Universidade Nankai, China, de setembro de 2022 a julho de 2023. Desenvolve pesquisas na área de Linguística Aplicada com destaque para o Português como Língua Adicional (PLA), processo de reescrita textual na perspectiva Bakhtiniana, avaliação e produção de material didático para o ensino de línguas e, em particular, para o Ensino de Português para Estrangeiros e Aprendizagem Cooperativa.

References

ALAMO, S. S. B. et al. Aprendizagem cooperativa e significativa no contexto da educação virtual. Horizontes – Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, [S. l.], v. 6, n. 26, p. 2117–2130, nov. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.478. Acesso em: 12 jul. 2024.

AURA, I. et al. Role-play experience’s effect on students’ 21st century skills propensity. The Journal of Educational Research, [S. l.], v. 116, n. 3, p. 159–170, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00220671.2023.2227596. Acesso em: 11 jul. 2024.

BAPTISTA, L. M. T. R. Traçando caminhos: letramento, letramento crítico e ensino de espanhol. In: BARROS, C. S.; COSTA E. G. M. (Org.). Espanhol: ensino médio. Coleção explorando o ensino. Brasília, Brasil: Ministério da Educação, Secretaria da educação. 2010. p. 119-136.

BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000.

BECK, A. A place for critical literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, [S.l], v. 55, n. 3, p. 231-240, 2011.

BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.

CASSANY, D. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.

COFFEY, H. Critical Literacy. [S. l.]: Learn NC, 2008. Disponível em: https://www.nvit.ca/docs/critical%20literacy.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GEE, J. P. Social linguistics and literacy: ideology in discourses. London: Falmer, 1990.

JANKS, H. Literacy and power. New York: Routledge, 2010.

JANKS, H. The importance of critical literacy. English Teaching: Practice and Critique, Hamilton, v. 11, n. 1, p. 150-163, May 2012.

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. New Jersey: Pretence-Hall, 1989.

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T. Cooperative learning: The foundation for active learning. In: BRITO, S. M. (Ed.). Active Learning. Beyond the Future. London: IntechOpen, 2018. p. 59-70. DOI: 10.5772/intechopen.81086. Disponível em: https://www.intechopen.com/chapters/63639. Acesso em: 10 jul. 2024.

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; HOLUBEC, E. J. Making Cooperative Learning Work. Edina, MN: Interaction Book Company, 1999.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.

MOURA, A. C. C.; PORTELA, A. S.; LIMA, A. M. A. Uma experiência de aprendizagem cooperativa no curso de Letras. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/. Acesso em: 12 jul. 2024.

OVEJERO BERNAL, A. El aprendizaje cooperativo: una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Oviedo: PPU, 1989.

OVEJERO BERNAL, A. Aprendizaje cooperativo crítico: mucho más que una mera técnica pedagógica. Madrid: Ediciones Pirámide, 2018.

SILALAHI, F. F.; HUTAURUK, B. S. The Application of Cooperative Learning Model during Online Learning in the Pandemic Period. Journal of Physics: Conference Series, 1684, 2020.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

STRAHM, M. F. Cooperative Learning: Group Processing and Students’ Needs for Self Worth and Belonging. Alberta Journal of Educational Research, [S. l.], v. 53 n. 1, 63–76, 2007.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

ZAVALA, V. Desencuentros con la escritura: escuela y comunidad en los Andes peruanos. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2002.

Published

2025-07-10

How to Cite

Furtado, R. N. M. (2025). The process of critical literacy in cooperative learning groups: : intersections and possibilities. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 24(1), AG8. https://doi.org/10.26512/rhla.v24i1.55287

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.