Proposal for working with phonetic-phonological aspects through Problem Based Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43552

Keywords:

Problem-based learning, Active Learning Methodologies, Spanish to Brazilians

Abstract

Social transformations and the velocity of information have changed the language teaching scenario, bringing new challenges and the need to rethink pedagogical practice. The need for teaching in consonance with the new reality brings changes to the pedagogical practice in the postmodern era of language teaching, in which, not necessarily, a single method or approach is followed. In this new paradigm, the teacher’s role is to create their own method, based on different teaching approach. Allied to this perspective, this article presents a proposal for teaching Spanish to Brazilians using Problem-based Learning (PBL). Our objective is, therefore, to understand the emergence of the Post-Method Era in language teaching (KUMARAVADIVELU, 1994; 2001), e Active Learning Methodologies ((BACICH; MORAN, 2018; MATTAR, 2017, among others), bringing suggestions to the use of PLB to teach /s/ and /z/, which are different phonemes in Portuguese, but not in Spanish. Based on this proposal, we argue that the use of PBL can lead to the problem-solving situations in which students and teachers are active participants in the process.

Keywords: Problem-based learning; Active Learning Methodologies; Spanish to Brazilians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciene Bassols Brisolara , Universidade Federal do Rio Grande do Sul - FURG

Professora associada da Universidade Federal do Rio Grande do  Sul (FURG), atua no Programa de Pós-Graduação em Letras, árera de concentração em Estudos da Linguagem desta instituição. 

References

BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018. (Série Desafios da Educação). 238 p.

BELL, David M. Method and Postmethod: are they really so incompatible? TESOL Quarterly, v. 37, n. 2, p. 325-336, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.2307/3588507. Acesso em: 08 jun. 2022.

BOERSMA, Paul; WEENINK, David. Praat: doing phonetics by computer (version 5.1.07) (computer program), 2020. Disponível em: http://www.praat.org/. Acesso em: 19 mar. 2022.

BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr.-jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002. Acesso em: 22 jun. 2022.

BRISOLARA, Luciene Bassols. La interferencia del sistema consonántico portugués en el uso del español. Signum – Estudos da Linguagem, Londrina, v. 14, n. 2, p. 165-182, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n2p165. Acesso em: 20 jun. 2022.

GRANDI, Caroline Almeida Silva; CECHINEL, André. Relações entre a era pós-método no ensino da língua estrangeira, a educação libertadora de Paulo Freire e a pedagogia crítica. In: BACK, Ângela Cristina Di Palma; CECHINEL, André; JESUS, Talita Duarte de (Org.). Educação, linguagem e memória: outras histórias. Criciúma, SC: UNESC, 2021. Cap. 7. p. 135-158.

HUALDE, José Ignacio. Los sonidos del español. New York: Cambridge University Press, 2014.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond methods: macrostrategies for language teaching. New Haven, CT: Yale University Press, 2003. 49 p.

KUMARAVADIVELU, B. Language Teacher Education for a Global Society. New York: Routledge, 2012. 170 p.

KUMARAVADIVELU, B. The Postmethod condition: (e)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, v. 28, n. 1, p. 27-48, Spring 1994. Disponível em: https://doi.org/10.2307/3587197. Acesso em: 08 jun. 2022.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quartely, v. 35, n. 4, p. 537-560, Winter 2001. Disponível em: https://doi.org/10.2307/3588427. Acesso em: 02 jun. 2022.

LEFFA, Vilson J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 389-411, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.17851/2237-2083.20.2.389-411. Acesso em: 10 jun. 2022.

LEFFA, Vilson J. Língua Estrangeira: ensino e aprendizagem. Pelotas, RS: Educat, 2016. 326p.

MASIP, Vicente. Armadilhas da língua espanhola: um guia completo. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

MATTAR, João. Metodologias ativas para educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. 118 p.

RAUBER, Andreia S. et al. Testes de Percepção e Treinamento Perceptual com Feedback Imediato-Versão 3.1, 2013. Disponível em: http://www.worken.com.br/tp_regfree.php. Acesso em: 8 jul. 2022.

RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching: a descriptions and analyses. New York: Cambridge University Press, 1986. 90 p.

SANTOS, Rodrigo Ignácio dos. Desvios fonético-fonológicos de aprendizes de espanhol: o papel do ensino de pronúncia nas aulas de Língua Estrangeira. 2018. 53 f. Monografia (Especialização em Educação Linguística e Práticas Docentes em Espanhol) – Programa de Pós-Graduação em Educação Linguística e Práticas Docentes em Espanhol, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, 2018.

SCHUSTER, Luciana. Erros fonéticos persistentes na produção em espanhol como língua estrangeira: um estudo com alunos do Centro-Oeste brasileiro. 2009. 271 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

SILVA, Fabiana Soares da. Consciência fonológica em língua estrangeira: um estudo acerca da aquisição de espanhol por falantes brasileiros. 2014. 169 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2014.

SOUZA, Samir Cristiano de; DOURADO, Luis. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, ano 31, v. 5, p. 182-200, 2015. https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880. Acesso em: 14 jun. 2022.

VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. (Série Desafios da Educação). p. 26-44.

Published

2022-12-05

How to Cite

Machry da Silva , S. ., & Brisolara , L. B. (2022). Proposal for working with phonetic-phonological aspects through Problem Based Learning . Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG4. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43552

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.