The teaching of syntax in basic education: a state of the art in the Brazilian settings

Authors

  • Mário Martins Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Marielly Pereira

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.34153

Keywords:

Ensino de sintaxe, Ensino de gramática, Educação básica

Abstract

This paper presents a state of the art of research on the teaching of syntax in Brazilian basic education. The teaching of syntax promotes a continuous academic debate, often based on the opposition between linguistic convictions and grammatical prescriptions. In this dispute scenario, it is justified to explore the role of scientific investigations and, consequently, to question about what has been discussed regarding the teaching of syntax. The Catalog of Theses and Dissertations, the Portal of Journals and also the Google Scholar are the databases of this state of the art. The results indicate that much of the research on the teaching of syntax is of a propositional nature, with a functionalist and/or descriptive orientation, with a focus on clause complexes and with the purpose of increasing the linguistic competences of basic education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, H. N. O sujeito e a gramática: reflexões sobre a perspectiva funcional do ensino de português para o 5º ano. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Letras Português). Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Campina Grande, 2018, 78p. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/17385/1/PDF%20-%20Hermeson%20Nobre%20Alves.pdf> Acesso em: 03 de junho de 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 10 de junho de 2019.

BASTOS, K. O. Trabalhando fora, estudando e cuidando da família: o desgarramento de cláusulas hipotáticas circunstanciais e seu status no ensino. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Letras/UFRJ. Rio de Janeiro, 2014. 157p.

FARACO, C. A.; CASTRO, G. Por uma teoria linguística que fundamente o ensino de língua materna: (ou de como apenas um pouquinho de gramática nem sempre é bom). Educar em Revista, Curitiba, v. 15, n. 15, p.109-129, jul./dez. 1999.

GONÇALVES, F. M. R. O conhecimento da Língua: percursos de desenvolvimento. 1. ed. Direção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. Lisboa, 2011.

LIRA, L. S. A. As relações de predicação: uma proposta de análise linguística para o 7° ano do Ensino Fundamental. Dissertação (mestrado). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual do Piauí ”“ UESP, Teresina, 2018. 172p. Disponível em: <http://sistemas2.uespi.br:8080/bitstream/tede/144/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Texto%20integral_LIRA%2C%20Luc%C3%A9lia%20Saraiva%20de%20Abreu.pdf> Acesso em: 03 de Junho de 2019.

MARTINS, M. A. Em defesa do ensino de gramática na escola. Revista do GELNE, v. 19, n. 1, p. 103-117, 25 maio 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/12117> Acesso em: 03 de junho de 2019.

MARTINS, F. S. F. Termos oracionais na construção textual: o ensino de sintaxe além da metalinguagem. Dissertação. (Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS), Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Ciências Humanas. Campus V, Santo Antônio de Jesus, 2015.121p. Disponível em: < https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/> Acesso em: 03 de junho de 2019.

MEADA, D. B. G. O processo sintático de subordinação substantiva do livro didático: uma proposta de ensino produtivo das estruturas oracionais/ Débora Bianco Gonçalves Meada. Dissertação. (mestrado), Universidade do Estado de Rio de Janeiro, Instituto de Letras, Rio de Janeiro, 2016. 111p. Disponível em: < https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/> Acesso em: 03 de junho de 2019.

MELO, A. Cruz. S. O apagamento das preposições antes de pronomes relativos introdutórios de orações subordinadas adjetivas. Dissertação. (Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS), Universidade Estadual do Piauí - UESPI, Teresina, 2016. 178p. Disponível em: <http://sistemas2.uespi.br:8080/bitstream/tede/109/5/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20ANTONIO%20CORRIGIDA%20FINAL%20-%20IMPRESS%C3%83O.pdf> Acesso em: 03 de junho de 2019.

MENDES, A. V. M. Os complementos verbais no livro didático de língua portuguesa. In: ELENIN 2017 textos completos. VII Encontro de Estudos da Linguagem/ VI Encontro Internacional de Estudos da Linguagem: linguagens, instituições e práticas sociais. Pouso Alegre, 4 a 6 de outubro de 2017/ organização de Eni Puccinelli Orlandi... [et al.]. ”“ Pouso Alegre: Univás, 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MYHILL, Debra; JONES, Susan; LINES, Helen; WATSON, Annabel (2012): Rethinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students writing and students metalinguistic understanding. Research Papers in Education, n. 27, v. 2, p. 139-166, 2013.

OLIVEIRA, J. O ensino de sintaxe em uma perspectiva estilístico-enunciativa: uma proposta para o ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras), Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Humanidades, Guarabira-PB, 2015. 131p. Disponível em: <http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3113> Acesso em: 3 de junho de 2019.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 39-40, dez. 2006.

SPERANÇA-CRISCUOLO, A. C. Orações subordinadas substantivas sob uma perspectiva funcionalista-cognitivista: uma proposta de descrição e ensino. Tese (doutorado), Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2011. 155p. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/103544/criscuolo_acs_dr_arafcl.pdf?sequence=1> Acesso em: 03 de junho de 2019.

SILVA, A. G. Orações modais: uma proposta de análise. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa), Faculdade de Letras/UFRJ Rio de Janeiro, 2007, 140p.

SILVA, A. A. As Orações Principais em Construções Completivas do Português: uma contribuição para o ensino. Dissertação (Mestrado em Letras), Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis - SP, 2015. 119p. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/136078/000854833.pdf?sequence=1> Acesso em: 03 de junho de 2019.

XAVIER, A. C. M. Acusativo Anafórico e normas do português na escola: uma proposta de intervenção para o ensino de gramática. 2015. 127 f. Dissertação (mestrado) ”“ Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Humanas, Letras e Arte. Mestrado Profissional em Letras, Natal-RN, 2015. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/21361/1/AliceCarlaMarcelinoXavier_DISSERT.pdf> Acesso em: 03 de junho de 2019.

Published

2020-12-21

How to Cite

Martins, M., & Pereira, M. (2020). The teaching of syntax in basic education: a state of the art in the Brazilian settings. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 156–174. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.34153

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.