The spatiality of the student's movement and the teacher's movement at PUC-Rio during the Brazilian military regime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i38.37000

Keywords:

Opposition movements. Spatiality. Military Dictatorship.

Abstract

This article aims to analyze how the student’s movement and the teacher’s movement at PUC-Rio, each in its own way, appropriated some physical and symbolic spaces of the University during the Brazilian military regime. Four locations were chosen – the pilotis, the Vila dos Diretórios and the Bs auditoriums -, which will be based on the understanding that the spaces are both produced and constructed socially. In this sense, we seek to show how these spaces are influenced by those who occupy them and how, depending on variables such as time or class, it is possible to create contrasting narratives of the same space. In addition, there is also a concern to demonstrate how these spaces are not inert containers and, therefore, they themselves are agents of their own production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Maria Paula Nascimento. Memórias Estudantis: da fundação da UNE aos nossos dias. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2007.

CARVALHO, Amâncio Paulino. Entrevista concedida à Carla Siqueira. Projeto Memória do Movimento Estudantil. Rio de Janeiro, 30 maio 2005.

CAVALCANTE, Berenice; CARVALHO, Maria Alice Rezende de. PUC e ADPUC: faces de um mesmo impasse. In: Boletim da ADPUC. Rio de Janeiro: ADPUC, [s.n.], nov. 1981.

CAVALCANTE, Berenice. Entrevista concedida ao Núcleo de Memória da PUC-Rio. Rio de Janeiro, PUC-Rio, 6 nov. 2017.

CORDEIRO, Elisabeth. As colunas da Vila dos Diretórios. Jornal da PUC - edição 235, out. 2010. In: Crônicas de memória. Margarida de Souza Neves ... [et al.] (orgs). – Rio de Janeiro : PUC-Rio, Núcleo de Memória, 2014.

GONÇALVES, Eduardo. Encontros, identidades e simbolismos: os pilotis como lugar de memória da PUC- Rio. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2008.

GORGÔNIO, Clóvis. Como a PUC-Rio chegou à Gávea. Jornal da PUC - edição 245, 06 nov. 2011. In: Crônicas de memória. Margarida de Souza Neves ... [et al.] (orgs). – Rio de Janeiro : PUC-Rio, Núcleo de Memória, 2014.

GUPTA, Akhil e FERGUSON, James. Beyond Culture: Space, Identity, and the Politics of Difference. Culture, power, place. Explorations in critical Anthropology. Durham: Duke University Press, 1997, pp. 33-51.

HARVEY, David. Space as a keyword. Paperfor Marx and Philosophy Conference. Londres: Institute of Education, 2004.

JARDIM, Eduardo. Entrevista concedida ao Núcleo de Memória da PUC-Rio. Rio de Janeiro, PUC-Rio, out. 2014.

KOSCHECK, Anna. A Vila Dos Diretórios como Lugar de Memória da PUC-Rio.In: Seminário de Iniciação Científica e Tecnológica da PUC-Rio. 2009, Rio de Janeiro. Anais do XVII Seminário de Iniciação Científica e Tecnológica da PUC-Rio. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2009.

LEFEBVRE, Henri. Prefácio - A produção do espaço. Estudos avançados. São Paulo, vol.27, n.79, 2013.

LOW, Setha. The social construction of space. Spatializing culture: the ethnography of space and place. New York, NY: Routledge, 2016, pp. 68-93.

MORANI, Julia. Vila dos Diretórios deixa sua marca. Jornal da PUC, edição 236 - Especial 70 Anos, 11 nov. 2010.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. In: Revista Projeto História. São Paulo, n.10, dez/1993.

RODMAN, Margaret. Empowering Place: Multilocality and Multivocality. American Anthropologist. Virgínia, v. 94, n. 3, p. 640-656, set/1992.

SIMMEL, Georg. Sociologia: estudios sobre las formas de socialización. Buenos Aires, Espasa-Calpe, 1939.

STOCK, Paul, (ed.). Introduction: history and the uses of space. In: The Uses of Space in Early Modern History. Palgrave studies in cultural and intellectual history. Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK, 2015.

TENDLER, Silvio. Doces memórias, tristes lembranças. Entrevista concedida a Arthur Macedo e Davi Barros. Jornal da PUC, Rio de Janeiro, n. 279, p.9, abr/2014.

VELHO, Gilberto. Memória, identidade e projeto. In: Projeto e metamorfose. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. p. 97-105.

Published

2021-06-25

How to Cite

FRANÇA, Julia de Paula. The spatiality of the student’s movement and the teacher’s movement at PUC-Rio during the Brazilian military regime. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 38, 2021. DOI: 10.26512/emtempos.v1i38.37000. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/37000. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.