Between theory and practice: the constitution of a training network for reading and information skills
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31682Keywords:
Information science. Information literacy. Reading competence. Information society. Knowledge society.Abstract
Analyze the development of reading competence in the field of Information Science, reflecting the constitution of a training network of this competence interrelated with the information literacy. Through exploratory and descriptive research, characterized as the procedures as bibliographic and field observation, it selects a set of scientific publications that meet the collaborative actions, directed to investigative and formative processes. Identifies that in the information and knowledge society, the reader subject is asked for a reading competence that derives from the combination of skills and techniques in the field of information (information literacy), as well as the acquisition of cognitive skills and attitudes related to writing together with the mobilization of socially constituted reading practices (literacy). Given the power of information flows disseminated in cyberspace, enhanced by the multimodal language (textual, sound, imagery, etc.), it is emphasized that the formation of competence in collaborative networks, given the characteristic of the digital age, must increasingly extrapolate the physical space that institutions such as libraries, schools, community spaces, universities and other environments, given that a large part of contemporary society is excluded and does not use the various types of supports and technology tools commonly available.
Downloads
References
ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000.
ARAÚJO JÚNIOR, Rogério Henrique. Precisão no processo de busca e recuperação da informação. Brasília: Thesaurus, 2007.
BEDIN, J.; CHAGAS, M. T.; SENA, P. M. B. Competência informacional em biblioteca escolar: ações para o desenvolvimento. Revista ACB, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 363-372, dez. 2015.
BELLUZZO, R. C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. Bauru, São Paulo: Cá Entre Nós, 2007.
BICALHO, L. M.; OLIVEIRA, M. Aspectos conceituais da transdisciplinaridade e a pesquisa em Ciência da Informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 21, n. 2, p. 87-102, maio/ago. 2011.
CAPURRO, R.; Hjorland, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007.
CASTELLS, M. A Sociedade em rede: a era da Informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
CAVALCANTE, L. E.; RASTELI, A. A competência em informação e o bibliotecário mediador da leitura em Biblioteca Pública. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da Informação, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 157-180, abr. 2013.
CUEVAS, A. Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para La biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 3-20, jan./jun. 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1996.
GERLIN, M. N. M. Produção de competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEÑO: INVESTIGACIÓN EM INFORMACIÓN, DOCUMENTACIÓN Y SOCIEDADE, 2017, Aracajú, SE. Anais eletrônicos... Aracajú, SE: EDUNIT, 2017.
GERLIN, M. N. M.; MATTA, M. L.; NUNES, D. B. Programa de formação em competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 12, n. 2, p. 493-514, 2019.
GOMES, H. F.; SANTOS, R. R. Atividades de mediação para leitura e escrita: uma análise dos níveis de mediação em experiências realizadas por bibliotecas de universidades públicas. Ciência da Informação, Brasília, v. 43, n. 2, maio. 2015.
GULKA, J. A.; LUCAS, E. R. O. O bibliotecário enquanto personagem na contribuição para a ética em periódicos científicos. In: MATOS, J. C. (Org.). Reflexões sobre ética na gestão da informação. Florianópolis, SC: UDESC, 2018.
LE COADIC, Y. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.
LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34 Ltda, 2011.
SANTOS, M. P.; LOPES, J. R. Desafios da biblioteca diante das redes sociais no processo de formação de leitores. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, p. 303-317, dez. 2017.
SARACEVIC, T. Information Science. In: BATES, Marcia J.: MAACK, Mary Niles (Ed.) Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Taylor & Francis, 2009. p 2570-2586.
VARELA, A. V.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Humanismo e tecnologia na perspectiva da competência informacional e midiática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 280-300, jan. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.