Information Literacy as Praxis: an option for the cartographic approach.

Authors

  • Gerson Moreira Ramos Junior Universidade Federal do Espírito Santo,Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil
  • Marta Leandro da Mata Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil
  • Meri Nadia Marques Gerlin Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31220

Keywords:

information literacy. praxis. Phenomenography. cartographic method. emancipation.

Abstract

The present study approaches the Information Literacy in a critical theoretical perspective, aiming at the emancipatory development of the subjects, through the knowledge of the agencies and machinations that operate for the maintenance of a structure of exploration and domination through instrumentalization of the Reason in the relation Individual and Information. Proposing the information literacy as praxis and the cartographic method as a possibility for the construction of a critical approach. The objective was to understand the cartographic method as an option for the critical development of Information Literacy, oriented towards mediation and relational and ideological interactions that are operated through information. The research is characterized as bibliographic, with a literature review about information literacy and cartography; it was also sought to carry out a bibliographic survey through the Institutional Repository of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, finding a gap in academic productions in Information Science in this scope. It is considered that this method allows a propositional view of reality and attentive to its constructive processes, through an associative and transversal way, which allows the Information Literacy to put itself in other terms in the problem of emancipation in XIX century´s society through informational.

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Author Biographies

Gerson Moreira Ramos Junior, Universidade Federal do Espírito Santo,Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Especialização em Oratória, Transversalidade e Didática da Fala para Formação de Professores pela Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil(2018). Mestrando do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.

Marta Leandro da Mata, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil(2014). Professora do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.

Meri Nadia Marques Gerlin, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Doutorado em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília, Brasil(2015). Professora do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.

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Published

2020-04-28

How to Cite

Ramos Junior, G. M. ., Mata, M. L. da ., & Gerlin, M. N. M. . (2020). Information Literacy as Praxis: an option for the cartographic approach. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 636–651. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31220