DIDACTIC SEQUENCE BASED ON WILLIAM GLASSER'S LEARNING PYRAMID FOR TEACHING MODERN PHYSICS FROM AN CTSA PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46017Keywords:
Modern Physics. CTSA. William Glasser.Abstract
The advances in the study of Modern Physics since the beginning of the last century, as well as its applications in medicine and engineering, among others, are much more visible today. However, when we look at the teaching of this content at the high school level, we see the lack of debate with students, causing them to have less contact with this new and current science in the classroom. This educational product proposal aims to investigate the interest of high school students in Modern Physics and its relationship with society today. To provoke debate about the influence and importance of science in helping, for example, treat diseases and generate energy. The educational product aims to use a didactic sequence that will involve the active methodology inverted classroom in conjunction with the CTSA approach - Science, Technology, Society and Environment. This product is based first and foremost on Lev Vygotsky's Cultural-Historical or Socio-Historical Method, where the importance of the environment and interpersonal relationships are verified for a better cognitive development of the student. It is also anchored in William Glasser's Choice Theory and his Learning Pyramid, which, in turn, puts into numbers the increase in the student's ability to learn when he actively participates in his learning by reading, explaining, and discussing topics with his classmates.
Downloads
References
LEV SEMENOVICH VIGOTSKII, ALEXANDER ROMANOVICH LURIA, ALEX N. LEONTIEV. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem /; tradução de: Maria da Pena Villalobos. - 11a edição - São Paulo: ícone, 2010.
MAZUR, ERIC. Peer instruction : a revolução da aprendizagem ativa [recurso eletrônico] / Eric Mazur ; tradução: Anatólio Laschuk. – Porto Alegre: Penso, 2015.
SANTOS, WILDSON LUIZ PEREIRA DOS. Educação em Química: compromisso com a cidadania / Wildson Luiz Pereira dos Santos, Roseli Pacheco Schnetzler.– 4. ed. rev. atual. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. – 160 p. – (Coleção educação em química)
ZABALA, ANTONI. A prática educativa: como ensinar / Antoni Zabala; trad. Ernâni E da F. Rosa - Porto Alegre: ArtMed, 1998.
BAUMER, ANA LUIZA; CLEMENT, LUIZ. Sequência de ensino investigativa sobre a irradiação de alimentos: proposta e análise - experiências em ensino de ciências v.14, no.2 2019.
BERBEL, NEUSI APARECIDA NAVAS. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes - ciências sociais e humanas, londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
MESSAGE, CARLA PLANTIER; MARQUES, ANA PAULA AMBRÓSIO ZANELATO; GITAHY, RAQUEL ROSAN CHRISTINO; SOUSA, SIDINEI DE OLIVEIRA; TERÇARIOL, ADRIANA APARECIDA DE LIMA. Peer Instruction: Metodologia Ativa de Ensino e Aprendizagem e suas Ferramentas de Interatividade Gratuitas - Colloquium Humanarum, vol. 14, n. especial, jul–dez, 2017, p. 644-650.
R. MEIGIKOS DOS ANJOS, A. FACURE, K. C. DAMASIO MACARIO, E. M. YOSHIMURA, J. A. P. BRAGE, E. M. TERRA, H. TOMPAKOW, P. R. S. GOMES, C. E. ALHANATI, S. N. M. CARDOSO, M. D. N. SANTORO, A. L. BOYD. Estudo do Acidente Radiológico de Goiânia no Ensino de Física Moderna - revista brasileira de ensino de física, vol. 22, no. 1, março, 2000.
DA SILVA, FÁBIO LUIZ; MUZARDO, FABIANE TAIS. Pirâmides e cones de aprendizagem: da abstração à hierarquização de estratégias de aprendizagem. Dialogia, n. 29, p. 169-179, 2018.
ROMERO, PRISCILA, Breve estudo sobre Lev Vygotsky e o socio interacionismo, publicado no ano de 2015. Disponível em: < https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/15/8/breve-estudo-sobre-lev-vygotsky-e-o sociointeracionismo#:~:text=Vygotsky%20entende%20o%20homem%20e, socioconstrutivismo%2C%20sendo%20tamb%C3%A9m%20denominada%20sociointeracionismo.>. Acesso em: 18 julho de 2020.
FOGAÇA, RENATA ANTUNES, Ensinar é o melhor caminho para aprender, segundo Glasser, publicado no ano de 2021. Disponível em: < https://portalantenados.com.br/noticia/19060/ensinar-e-o-melhor-caminho-para-aprender-segundo-glasser
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).