Fundamentals, Research, Contemporaneity and Trends in Physics Teaching in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45957Keywords:
.Abstract
On a descriptive and applied basis, this issue of Revista do Professor de Física contains contributions presented at the 2022 Integrated Meetings in Physics and its Teaching (IMPT 2022), which took place at the University of Brasília (UnB) between December 12th and 16th of this year: II National Meeting of the National Professional Master's Degree in Physics Teaching (En-MNPEF), VIII Brazilian School of Physics Teaching (EBEF) and XI Roberto A. Salmeron School of Physics (EFRAS). The themes, references and methodologies are quite diverse, crossing approaches in scientific contents and their didactics; epistemological incursions; psychological relationships of learning; digital materials and technologies applied to teaching; active methodologies; experimentation and investigation; problem solving and conceptualization; resume; evaluation; science-technology-society approaches; literacy, literacy and scientific dissemination; teaching in non-formal spaces; trends and innovations etc. Emphasis was also placed on descriptions resulting from educational applications, including: didactic sequences; instructional materials; computational solutions and other digital technologies; experimental scripts etc. Contributions were made in fundamentals, research, contemporaneity and trends in physics teaching in Brazil, going through classic and frontier themes and approaches that recover social, political, organizational, diversity and inclusion discussions. One feature that can be drawn from the set of texts is the renewed translational attempt to bring academic approaches aimed at teaching Physics closer to the concreteness of performance in Basic Education.
Downloads
References
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 2, p. 9-19, 2021. 10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n1.12199.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).