ASTRONOMY TEACHING AND INCLUSIVE EDUCATION: EXPERIENCE REPORTS FROM THE EXTENSION PROJECT “ASTRONOMY: UNRAVELING THE SKY”
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45939Keywords:
Inclusive Education. Teaching. Astronomy.Abstract
This article presents the actions related to the teaching of astronomy and inclusive education carried out by the extension project “Astronomy: Uncovering the Sky”. Initially, the article presents the theoretical foundation based on authors who study inclusive education; recognized authors in the field of astronomy education who have also published articles on astronomy and inclusive education; and the BNCC perspective on astronomy in basic education. Recognizing that this article is qualitative research with the objective of presenting, discussing and reflecting on the project's actions that are related to the context of inclusive education and the teaching of astronomy; reflect on the teaching practices carried out in the context of inclusive education. The project's actions were carried out in squares, schools and villages on the outskirts of the city of Bragança and in Santa Luzia do Pará with the participation of Well Living Association. During the actions, we verified the importance of taking the main astronomy topics related to the solar system and added to the practices of astronomical observations through telescopes contributed to the cognitive development of children and young people participating in the project.
Downloads
References
AINSCOW, Mel. Inclusion and equity in education: making sense of global challenges. Prospects, [S.L.], v. 49, n. 3-4, p. 123-134, 17 set. 2020. Springer Science and Business Media LLC. http://dx.doi.org/10.1007/s11125-020-09506-w.
ANDRADE, F. A pedagogia do afeto na sala de aula. Ilustrações: Vanessa Alexandre. 2. ed. Recife: Prazer de Ler, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Especial, 2008.
CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia práticas educativas na escola e na família. 7. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2017.
FORLIN, C. The inclusive education policy conundrum: A realism for enabling sustainability, accountability and high-quality education Inclusive Education Policy Dialogue. 2018.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 1995.
GONÇALVES, C. de O. BARBOSA-LIMA, M. da C. (2013). INCLUSÃO DE DEFICIENTES VISUAIS NO PROGRAMA DE VISITA ESCOLAR PROGRAMADA DO MUSEU DE ASTRONOMIA E CIÊNCIAS AFINS (MAST). Revista Latino-Americana De Educação Em Astronomia, (15), 7–26. https://doi.org/10.37156/RELEA/2013.15.007
LANGHI, Rodolfo. ASTRONOMIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: repensando a formação de professores. 2009. 372 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Para A Ciência, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2009.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. FORMAÇÃO DE PROFESSORES E SEUS SABERES DISCIPLINARES EM ASTRONOMIA ESSENCIAL NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), [S.L.], v. 12, n. 2, p. 205-224, ago. 2010. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120213.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Um estudo exploratório para a inserção da Astronomia na formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental In: Revista Tecné, Episteme y Didaxis, nº 16 (Facultad de Ciencia y tecnologia, Bogotá), 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013
MINAYO, M. C. de S. O desafio da pesquisa social. In: ______ (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 27. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 9-29.
PIMENTA, S.G.; ANASTASIOU, L.G.C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2005.
PRIETO, Rosângela Gavioli. Políticas públicas de inclusão: compromissos do poder público, da
escola e dos professores. São Paulo: Cortez, 2000.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2ª. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).