Teaching Physics: possibilities and perspectives associated with the use of technologies and experimentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i2.44949

Keywords:

Physics teaching. Technology. Experimentation.

Abstract

In this dossier of the Revista do Professor de Física, entitled Teaching Physics: possibilities and perspectives associated with the use of digital technologies and experimentation, a group of authors discuss the importance of teaching Physics, from methodologies that make use of technologies and experimentation. The texts published in this dossier reflect research actions in the conceptual, experimental, epistemological and methodological fields of Physics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÃSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

ARAÚJO, J. D. O. O Software Modellus como ferramenta potencialmente significativa no ensino da cinemática. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Natal Central, Natal, 2015.

ARAÚJO, M. S. T., ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Parte III: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação e Cultura, 2000.

DINIZ, S. N. F. O uso das novas tecnologias em sala de aula. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

FERREIRA, M; SILVA FILHO, O. L.; MOREIRA, M. A.; FRANZ, G. B.; PORTUGAL, K. O.; NOGUEIRA, D. X. P. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, p. 1-13, 2020.

FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; PAULUCCI, L.; MONEIRO, F. F. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.43, p. 1-13, 2021.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. Ensino de Física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Revista Plurais, v. 6, n.2, p. 9-19, 2021.

FERREIRA, M.; PORTUGAL, K. O.; OLIVEIRA, A. A.; DUARTE, I. S. R.; SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, D. M. G.; MILL, D. Jornadas formativas mediadas por tecnologias digitais na formação inicial do professor de Física: reflexões a partir da experiência em uma disciplina de Metodologia do ensino. Revista de Enseãnza de la Física, v. 34, n. 1, p. 129-150, 2022a.

FERREIRA, M.; NOGUEIRA, D. X. P. .; SILVA FILHO, O. L.; COSTA, M. R. M.; SOARES NETO, J. J. A WebQuest como proposta de avaliação digital no contexto da aprendizagem significativa crítica em ciências para o ensino médio. Pesquisa e Debate em Educação, v. 12, n. 1, p. 1-32, 2022b.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GODINHO, G. M. O uso de tecnologias no ensino de física. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Física) - Universidade de Uberaba (Uniube), Santa Maria do Suaçuí, 2021.

LACERDA, C. C. Problemas de aprendizagem no contexto escolar: dúvidas ou desafios? Disponível em: http://www.psicopedagogia.com.br/index.php/941-problemasde-aprendizagem-no-contexto-escolar-duvidas-ou-desafios. Acesso em: 08 set. 2022.

MEDEIROS, A. P. A.; ARAÚJO, S. K. O Uso de Ferramentas Tecnológicas na Sala de Aula. In: Encontro Estadual de Geografia, 2013, Natal. Disponível em: https://cchla.ufrn.br/ppge/index.php/extensão. Acesso em: 08 Set. 2022.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

NASCIMENTO, T. L. Repensando o ensino da física no ensino médio. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2010.

OLIVEIRA, J. M. M.; FERREIRA, M.; MILL, D. Tecnologias no Ensino de Física: um Estudo sobre Concepções e Perspectivas de Professores do Ensino Médio. Inclusão Social, v. 10, n. 1, p. 147-161, 2016.

REIS, E. M., SILVA, O. H. M. Atividades experimentais: uma estratégia para o ensino da física. Cadernos Intersaberes, v. 1, n. 2, p. 38-56, 2013.

SERAFIM, M. C. A falácia da dicotomia teoria-prática. Revista Espaço Acadêmico, v. 1, n. 7, 2001.

SILVA, A. M. Uso do computador no processo de ensino e aprendizagem: Norteadores teórico-metodológicos da prática de professores dos anos iniciais da rede municipal de São José do Rio Preto. Dissertação de Mestrado (Educação) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente-SP, 2011.

SILVA, M. N. M.; FILHO, J. B.R. O papel atual da experimentação no ensino de física. XI Salão de Iniciação Científica PUCRS, 2010.

SILVA FILHO, O. L; FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; POLITO, A. M. M.; COELHO, A. L. M. de B. Normatividade e descritividade em referenciais teóricos na área de ensino de Física. Pesquisa e Debate em Educação, v. 11, n. 1, p. 133, 2021.

UNESCO. TIC na educação do Brasil. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/communication-and-information/accesstoknowledge/ict-in-education/. Acesso em: 08 set. 2022.

VEIT, E. A; TEODORO, V. D. Modelagem no ensino/aprendizagem de física e os novos parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 87-96, 2002.

VILAÇA, G. M. Revisão Bibliográfica: A Experimentação no Ensino de Física. Relatório do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Licenciatura em Física). Universidade de São João del Rei, Minas Gerais, 2012.

Published

2022-09-14

How to Cite

DOS SANTOS, Antonio Marques; FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; DA SILVA VERDEAUX, Maria de Fátima; LESSA DO COUTO, Roberto Vinícios. Teaching Physics: possibilities and perspectives associated with the use of technologies and experimentation. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 1–9, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v6i2.44949. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/44949. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>