Essay on the interrelationships between school architecture, cybercultureand science teaching: challenges and proposals for Generation Y youth

Authors

  • Marcello Ferreira
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho
  • Marcos Rogério Martins Costa
  • Khalil Oliveira Portugal
  • Luíza Morais Lima
  • Gabriel Pêra de Souza
  • João Vítor da Silva Rocha
  • Palton Lima Alves Universidade de Brasília
  • Henrique Minari Zanetti
  • Helena Célia de Souza Sacerdote

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i3.35431

Keywords:

Architecture. Cyberculture. Sciences. Teaching.

Abstract

There is a diversity of technological resources that can contribute to methodological innovations in science education, but it is interesting to note how difficult it is to adopt new ideas. Such difficulty is present in the processes of diffusion and incorporation of innovations, even if they present advantages in relation to the current idea. In this study, it is desired to establish a confrontation with what is considered traditional in science education. Therefore, the objective is to investigate how the organization and architecture of the school environment can favor students' attention and concentration, in a critical and meaningful perspective. The theoretical framework of this essay is interdisciplinary, based on the studies of Foucault (1999a; 1999b; 1999c), Lévy (1993), Vygotski (1988), Kaplan (1995), among others. The methodology adopted is based on an exploratory bibliographic study. Methodologically, the essay was divided into four parts: in the first, collective intelligence (LÉVY, 1993) and the zone of proximal development (VYGOTSKI, 1988) are discussed; in the second, the articulation between science teaching and digital technologies is addressed; in the third, it is about architecture in the learning process; and in the fourth, two proposals for learning environments are launched: the articulated classroom and the collaboration space. As an essay, the contributions of this study are focused on the exploration and discussion of recent themes (ADORNO, 1994), bringing, emphatically, studies that can launch possible theoretical contributions for further application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. O ensaio como forma. In: COHN, Gabriel (Org.). Theodor W. Adorno - Sociologia. São Paulo: Ática, 1994, p. 167-187.

ALVES, Fernanda Sales. Iluminação universal: ergonomia e design universal aplicados ao projeto lumínico em sala de aula. 116 f. 2014. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) ”“ Universidade Federal da Bahia, 2014.

ARRAIS NETO, Enéas de Araújo; RICCA, Diego Enéas Peres; SOUZA, Raphael Pires de. Arquitetura escolar: currículo ou curral? Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 16, p. 137-151, 2016.

AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt,

Rinehart and Winston, 1968.

BERGMANN, Jonathan; SANS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia de aprendizagem. Tradução de Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BERNARDES, Marina. Configuração arquitetônica de salas de aula como ambientes promotores do bem-estar. 188 f. 2018. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2018.

BORGES, Antonio Tarcísio. O papel do laboratório no ensino de ciências. Belo Horizonte: Colégio Técnico da UFMG, 1996.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Prefácio. CACHAPUZ, António et al. (Orgs.). A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005, p. 9-13.

CARVALHO, Ricardo Artur; FABIARZ Jackeline Lima. A disciplina na sala de aula: arquitetura e design como afirmação de concepções de ensino e aprendizagem. Arcos Design. Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 96-113, jun. 2014.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999a.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no College de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999b.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Tradução de Roberto Cabral de Melo Machado e Eduardo Jardim Morais. Rio de Janeiro: NAU, 1999c.

FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de Ciências? Tradução de Carmem Cecília de Oliveira. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003.

FONTANA, Roseli; CRUZ, Maria Nazaré da. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Atual, 1997.

FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO Augustin. Currículo, espaço e subjetividade: A arquitetura como programa. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Tradução de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GRESSLER, Sandra Christina; GÜNTHER, Isolda de Araújo. Ambientes restauradores: definição, histórico, abordagens e pesquisas. Estudos de Psicologia, Brasília, v. 18, n. 3, p. 487-495, jul-set.2013,

JUNG, Carl Gustav et al. O homem e seus símbolos. Tradução de Maria Lúcia Pinho. 3. ed. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2016.

KAPLAN, Rachel; KAPLAN, Stephen. The experience of nature: a psychological perspective. Nova Iorque: Cambridge University, 1989.

KAPLAN, Stephen. The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, v. 1, n. 3, p. 169-182, 1995.

KAPLAN, Rachel; KAPLAN, Stephen; RYAN, Robert. With people in mind: Design and management of everyday nature. Washington: Island Press, 1998.

KOWALTOWSKI, Doris. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

KÜNZLE, Maria Rosa Chaves. Os espaços escolares e a constituição de um programa antidisciplinar. Roteiro, Joaçaba, v. 32, n. 2, p. 221-244, jul.-dez. 2007.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência - O futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1993.

MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. 3 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

MAZUR, Eric. Peer instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Tradução de Anatólio Laschuk. Porto Alegre: Penso, 2015.

MEDINA, Paloma Fraga; KRAWULSKI, Edite. Coworking como modalidade e espaço de trabalho: uma análise bibliométrica. Cadernos de psicologia social do trabalho, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 181-190, 2015.

MOREIRA, M. A. Pesquisa básica em educação em ciências: uma visão pessoal. In: I Congresso Iber-Americano de Educação em Ciências Experimentais - CIAECE, Anais do I CIAECE, La Serena, Chile, 1998.

MOREIRA, M. A. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos Avançados. São Paulo, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018.

MÜLLER, Maykon Gonçalves; ARAUJO, Ives Solano; VEIT, Eliane Angela. Inovação na prática docente: um estudo de caso sobre a adoção de métodos ativos no ensino de Física universitária. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. Pontevedra, v. 17, n. 1, p. 44-67, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_3_ex1094.pdf Acessado em: 20 mai. 2020.

NOVAK, Gregor et. al. Just-in-time teaching: blending active learning with web technology. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1999.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Aprendizado e desenvolvimento: um processo histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Born digital: understanding the first generation of digital natives. New York, Basic book, 2008.

ROCHA-DE-OLIVEIRA, Sidinei; PICCININI, Valmiria Carolina; BITENCOURT, Betina Magalhães. Juventudes, gerações e trabalho: é possível falar em geração Y no Brasil? Organizações e Sociedade. Salvador, v.19, n. 6, p. 551-558, jul.-set., 2012.

ROSA, Cleuci Werner; ROSA, Álvaro Becker Ensino de Física: objetivos e imposições no Ensino Médio. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias. Pontevedra, v. 4, n. 1, p. 1-18, 2005. Disponível em: http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen4/ART2_Vol4_N1.pdf Acessado em: 20 mai. 2020.

SANTOS, Gustavo Henrique dos; ALVES, Lynn; MORET, Marcelo A. Modellus: Animações interativas mediando à aprendizagem significativa dos conceitos de Física no Ensino Médio. Revista Científica da Escola de Administração do Exército. v. 2, p. 88-108, 2006.

SANOFF, Henry et al. School building assessment methods. National Clearinghouse for Educational Facilities, p. 1-43, 2001.

SEVERIAN, Maria Rosa. Vigilância e poder na sala de aula: as influências do panóptico no ambiente de ensino de língua estrangeira. Revista EntreLínguas. Araraquara, v.3, n.1, p. 75-94, jan./jun. 2017.

SOUZA, Telmo Machado de. O uso de tablets na educação: “maravilhamento”, “embasbacamento”, possibilidade de contribuição na aprendizagem. 2015 88f. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Apropriação de instrumentos simbólicos: implicações para o desenvolvimento humano. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 79-83, jan./abr. 2009.

SIEMENS, George. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, v.2, p. 3-10, 2005.

SUNAGA, Alexandre; CARVALHO, Camila de. As tecnologias digitais no Ensino Híbrido. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. (Orgs.) Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 67-80.

TABILE Ariete Fröhlich; JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Psicopedagogia ”“ Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, São Paulo, v. 3, n. 103, p. 75-86, 2017.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, p. 79-97, 2014.

VIEIRA, Valéria. A aprendizagem: um grande desafio para o ensino de ciências. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. i-v, jan.-abr., 2019.

VYGOTSKI, Lev. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

XAVIER, Antonio Carlos. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio. São Leopoldo, v. 9, n. 1, p. 3-14, 2011.

Published

2020-12-31

How to Cite

FERREIRA, Marcello et al. Essay on the interrelationships between school architecture, cybercultureand science teaching: challenges and proposals for Generation Y youth. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 1–29, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i3.35431. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/35431. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>