THE Themodynamics in Automotive Vehicles

the teaching of physics devoted to the search for sustainable solutions

Authors

  • Francisca Vânia University of Brasilia
  • Giovanni Ribeiro University of Brasilia
  • Kitéria Karoline University of Brasilia
  • Wellington Sampaio University of Brasilia
  • Marcello Ferreira University of Brasilia
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0001-8078-3065

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v3i1.23212

Keywords:

Thermodynamics. STS. Teaching Units. Physics Teaching.

Abstract

Influenced by the research of Paulo Freire and STS ”“ Science, Technology and Society, this study aims to suggest alternative strategies to teaching Thermodynamics in High School, given the increasing difficulty of teachers in designing new methodologies that meet the technological innovations so inherent in the student’s life, as well as to provide critical learning consistent with scientific knowledge. Through Teaching Units, it is hoped that the teacher will have enough methods to optimize his practice and motivate his students in search of a good scientific literacy. The Teaching Units gave the teacher greater flexibility in his actions during the teaching/learning process, as well as it was able to show the student the importance of scientific knowledge to understand the reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

CARSON, R. Primavera Silenciosa. São Paulo: Gaia, 2010

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FURIÓ, C.; VILVHES, A.; GUISASOLA, J.; ROMO, V. Finalidades de La Enseñanza de Lãs Ciências em La Secundaria Obligatoria. Enseñanza de lãs ciências, v. 19, n. 3, p. 365-376, 2010. Disponível em: http://core.ac.uk/download/pdf/38990675.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

LINSINGER, I V.L. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v. 1, n. 1, nov., 2007.

MAZUR, E. Peer instruction: A user’s manual. New Jersey: Prentice Hall, 1997.

RAMOS, D. A aprendizagem colaborativa e a educação problematizadora para um enfoque globalizador. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, v. 6, n. 12, 2013. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/506/207. Acesso em: 19 set. 2018.

SANTOS, W. L. P., MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência ”“ Tecnologia ”“ Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, dez., 2002.

TISZA, L. Generalized Thermodynamics. Cambridge: The MIT Press, 1966.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. Da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2019-04-08

How to Cite

VÂNIA, Francisca; RIBEIRO, Giovanni; KAROLINE, Kitéria; SAMPAIO, Wellington; FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da. THE Themodynamics in Automotive Vehicles: the teaching of physics devoted to the search for sustainable solutions. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 85–120, 2019. DOI: 10.26512/rpf.v3i1.23212. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/23212. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>