The CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF INERTIA IN AN INVESTIGATION COMUNITY

A PROPOSAL OF A POTENTIALLY MEANINGFUL APPROACH

Authors

  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Marcello Ferreira, Dr. Universidade de Brasília
  • Eduardo Divino Miranda Pereira Universidade de Brasília
  • Wendell da Silva Cruzeiro Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19950

Keywords:

Physics Teaching. Teaching units. Meaningful Learning. Inertia.

Abstract

The present work aims to present a teaching unit made to provide a theoretical and historical contribution to teaches inertia to students in the first grade of high school. The conceptual incorporation occurred should mark the individuals in a meaningful way and, to this end, the interweaving of Ausubel's learning theory with the methodology of the investigative communities adopted by Lipman was sought. Working with comic strips and comics is a way of setting the student to the concept, as proposed by Ausubel, since, when viewing the proposed image, the individual rescues memories of their experiences that resemble the situation presented. The evaluations of the didactic sequence indicated a conceptual growth in relation to the initial indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

Published

2018-12-04

How to Cite

SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; FERREIRA, Marcello; PEREIRA, Eduardo Divino Miranda; CRUZEIRO, Wendell da Silva. The CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF INERTIA IN AN INVESTIGATION COMUNITY: A PROPOSAL OF A POTENTIALLY MEANINGFUL APPROACH. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 59–75, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i3.19950. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/19950. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>