SENTIDOS DE UTILIDADE DA LÍNGUA INGLESA

Authors

  • Joselita Júnia Viega Vidotti Universidade de São Paulo

Keywords:

discourse, senses, English Language.

Abstract

This text is part of my research on educational and political discourse concerned with the English Language in Brazil in the XIX Century. We analysed senses of helpfulness of the English language and its place in Brazilian Public Education. Some senses are recovered today by educational documents which deal with foreign languages in the Brazilian Educational System. We emphasize the meaning of usefulness for the access to other cultures in building citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joselita Júnia Viega Vidotti, Universidade de São Paulo

Programa de Pós-graduação em Estudos Lingüísticos e Literários em Inglês, da Universidade de São Paulo.

References

ALMEIDA FILHO, J.C.P. „Ontem e hoje no ensino de lìnguas no Brasil”Ÿ. In Stevens & Cunha (orgs.). Caminhos e Colheita: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003.
ALMEIDA, J. R. P. História da Instrução Pública no Brasil (1500-1889). Tradução de Antonio Chizzotti. São Paulo: Inep / Puc-SP, 2000.
BRASIL. Collecção das Leis do Imperio do Brasil de 1808. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1891.
_______. Collecção das Leis do Imperio do Brasil de 1809. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1891.
_______. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Linguagens, Códigos e suas Tecnologias.Conhecimento de Língua Estrangeira Moderna. Brasília: MEC, 2000.
_______. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Vol. 1. Brasília: MEC/SEB. 2006.
FREYRE, G. Ingleses no Brasil. 2ª edição, Topbooks Editora e Distribuidora de Livros Ltda, Rio de Janeiro, 2000.
HAIDAR, M. O Ensino Secundário no Império Brasileiro. Editora da Universidade de São Paulo. São Paulo: Editorial Grijalbo Ltda, 1972.
HOWATT, A. A History of English Language Teaching. Oxford: OUP, 1984.
OLIVEIRA, L.E.M. A instituição do ensino das línguas vivas no Brasil: o caso da língua inglesa (1809-1890). Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo-SP, 2006.
PALLARES-BURKE, M. [Orelha do livro]. In: FREYRE, G. Ingleses no Brasil. 2ª edição, Topbooks Editora e Distribuidora de Livros Ltda, Rio de Janeiro, 2000.
PANTALEÃO, O. „A presença inglesa”Ÿ, cap. XIII. In: HOLLANDA, S. (org.). História Geral da Civilização Brasileira, vol. 1, tomo II. Editora Bertrand do Brasil, 1997.
PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Orlandi. 3ª edição, Campinas: Pontes. 2002.

Published

2015-10-03

How to Cite

VIDOTTI, Joselita Júnia Viega. SENTIDOS DE UTILIDADE DA LÍNGUA INGLESA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 15, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9399. Acesso em: 1 aug. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.