SUFICIÊNCIA E ADEQUAÇÃO DOS COMPONENTES DA COMPETÊNCIA COMUNICATIVA DE UM PROFESSOR DE LE SOB ANÁLISE

Authors

  • Bruna Lourenção Zocaratto
  • Maria Eugênia Sebba Ferreira
  • Mirelle Amaral de São Bernardo Stival
  • Samara Maria Cordeiro Gomes

Keywords:

Communicative Competence; Model; Analyzes of the Sub-Communicative Competences of a Foreigner Language Teacher.

Abstract

This paper has proposed a more concise framework of Communicative Competence (CC) and has reviewed the most important analyses of structural frameworks of CC made throughout the history of Applied Linguistics in Brazil and around the world. Moreover, it has analyzed the level of CC that an English teacher as a Second Language has showed at work according to components of the CC (with respect to the framework proposed here). From an emic approach, the triangulation of different instruments and qualitative data analysis, we observed that each of the components of the CC has been fairly present and acting to maintain the language input in the classroom, but in smaller dimensions than those provided for an optimal experience. The results are mainly due to more structural than communicative experience. The framework we present here still lacks the necessary dynamism we think the Communicative Competence represents for the great process of language teaching, but it points out the way to further research on the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, José C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993.
ALMEIDA FILHO, José C. P. Crise, transições e mudança no currículo de formação de Professores de línguas. In: Aspectos da Lingüística Aplicada. FORTKAMP, Mailce B. M. ;
TOMITCH, Leda M. B. (org.). Florianópolis: Insular, 2000, p. 33-47.
ALMEIDA FILHO, José C. P. Representação da competência comunicativa. Disponível em: <http://www.unb.br/il/let/almeidafilho/Laminas.htm>. Publicação: 2006. Acesso em: 27/04/2009.
BROWN, Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. 5ed. New Jersey: Pearson-Longman, 2007.
CANALE, Michael. From communicative competence to communicative language pedagogy. In: Jack C. Richards & Richard W. Schmidt. (Eds), Language and communication. London: Longman, 1983.
CANALE, Michael. De la Competencia Comunicativa a la Pedagogía Comunicativa del Lenguaje. In: LLOBERA, M. et al. Competencia comunicativa: documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, 1995.
CANALE, Michael; SWAIN, Merril. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, v.1, n.1, p. 1-47, Spring, 1980.
CHALHUB, S. A Meta-linguagem. São Paulo, Editora Ática, 1999.
CUNHA, Alexd G. Primeiros Passos na Competência Comunicativa numa Nova Língua (inglês) em Contexto de Escola Regular. 2008, 120f. Dissertação de Mestrado em Linguística
Aplicada. Universidade de Brasília. Brasília, 2008.
DUFF, P. A. Research approaches in applied linguistics. In: Kaplan, R. B. (Ed.). The Oxford handbook of applied linguistics. New York: Oxford University Press, 2002.
FLORES, Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 43, n. 2, p.40-46, abr.-jun. 2008.
HYMES, Dell H. On Communicative Competence. University Pennsylvania Press,1971a, p. 36-55.
HYMES, Dell H. Competence and Performance in Linguistic Theory. In Language Acquisition: models and methods. HUXLEY, R.; INGRAMS E. (Ed). London: Academic Press, 1971b, p.3-28.
HYMES, Dell H. On Communicative Competence. In PRIDE, J.; Hymes D. (Ed.) Directions in Sociolinguistics, Holt, Rinehart & Winston, 1970, pp. 269-293.
IRAGUI, Jasone. C. El concepto de competencia comunicativa. In LOBATO, J. S.; GARGALLO I. S. (Ed.), Vademécum para la formación de profesores. Madrid: Sociedad General Española de Librería, 2005, p. 449-465.
LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOURA, Gerson. A. A hominização da linguagem do professor de LE: da prática funcional à práxis comunicacional. 219 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) ”“ Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Universidade de Brasília, 2005.
MOURA FILHO, Augusto C. L. Reinventando a aula: por um contexto cooperativo para a aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 161 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) ”“ Departamento de Lingüística, Línguas Clássicas e Vernácula, Universidade de Brasília, 2000.
NUNAN, David. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
ORTIZ ALVAREZ, Maria L.; SILVA, Kleber A. (Org.). Crenças, motivações e expectativas de alunos de um curso de formação Letras/Espanhol. In: ORTIZ ALVAREZ.(Org.). Perspectivas de investigação em Lingüística Aplicada. Campinas: Pontes, 2007. p. 191-231.

Published

2015-10-04

How to Cite

ZOCARATTO, Bruna Lourenção; FERREIRA, Maria Eugênia Sebba; STIVAL, Mirelle Amaral de São Bernardo; GOMES, Samara Maria Cordeiro. SUFICIÊNCIA E ADEQUAÇÃO DOS COMPONENTES DA COMPETÊNCIA COMUNICATIVA DE UM PROFESSOR DE LE SOB ANÁLISE. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 11, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9361. Acesso em: 27 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.